La revista Nature ha publicat una investigació que pot tenir una gran importància pel que fa a la cura del medi ambient. En els seus processos digestius, les vaques emeten un gas anomenat metà, que té un impacte medioambiental elevat. Ara, un equip de científics de la Universitat de Negev a Israel ha manipulat amb èxit el microbioma d'una vaca per primera vegada, evitant que emetin metà, un dels gasos amb efecte d'hivernacle més greus.

Per dur a terme la investigació, s'ha realitzat un experiment durant tres anys amb 45 vaques. Es van dividir els animals en dos grups. Un d'ells va donar a llum naturalment, i l'altre ho va fer a través d'una cesària. Aquesta diferència va ser suficient per canviar el desenvolupament i la composició del microbioma de les vaques de cada grup.

Prat vaques

En l'estudi, es va desenvolupar un algoritme per preveure el desenvolupament del microbioma. Saber que es podia influir en el desenvolupament d'aquesta part de l'organisme va permetre modular la composició d'aquest, reduint l'impacte ambiental de les vaques al planeta obtenint resultats desitjats.

L'objectiu en principi era trobar els elements que actuen durant els processos de successió del microbioma d'aquests animals. Amb aquesta finalitat, es va introduir aquest canvi en el moment del naixement, un part natural o la cesària. Els dos grups tenien règims dietètics uniformes, condicions de criança i antecedents genètics molt similars. En concret, es va dissenyar una configuració experimental que constava de 45 animals, 27 de nascuts per part vaginal i 18 per cesària. Els nounats van estar junts des del tercer mes de vida i es van mantenir en condicions similars durant tot el seguiment.

En cada període dietètic, els animals van ser alimentats amb protocols estàndard d'alimentació de lactis d'acord amb la seva edat. Curiosament, els científics van trobar una espècie de microbioma de successió central molt abundant que s'introdueix en les cries en els primers dies de vida i té un paper clau. Aquest microbioma va ser la causa del 37% de la variació entre les cries nascudes mitjançant part natural o mitjançant cesària. Pel que sembla, els bacteris d'aquest microbioma s'adquireixen per exposició al canal de part matern. És a dir, que juguen un paper clau i s'adquireixen quan el part és natural.

Vaques

Una vegada que coneixen els mecanismes pels quals s'adquireix el microbioma intestinal i com aquest pot variar, els científics israelians estan ara treballant en alterar-lo d'una forma artificial perquè les cries, a mesura que van creixent, produeixin menys metà durant els seus processos digestius.