El debat de dilluns passat a TVE va posar a prova tots els candidats andalusos de cara a les eleccions del 19 de juny. En plena campanya, des de la ultradreta comencen a qüestionar-se si Macarena Olona era la millor opció que tenien per presentar-se. El seu paper davant la resta de candidats i, en ple directe televisiu, va ser fluix. Així doncs, no va ser capaç d'imposar-se amb autoritat en el cos a cos que va mantenir amb la candidata Teresa Rodríguez, del partit Adelante Andalucía, que irromp després de separar-se d'Unidas-Podemos.

Cal recordar que Olona va estar a punt de saltar com a candidata després d'empadronar-se per la via exprés a la província de Granada, tot i ser d'Alacant. La decisió final de la justícia li va donar la raó i va acomiadar-se del Congrés dels Diputats retraient als socialistes que volien fer-la fora. Ara, són els seus mateixos que es pregunten si no era millor que s'hagués quedat a casa seva.

Tres dies apartada

Des de Vox, a cada míting que donen repeteixen que arriba el 'tsunami del macarenazo' però aquest comença sense fer-se veure. Així doncs, la direcció del partit ha decidit apartar-la durant tres dies, resituar-la, mentalitzar-la i fer-la tornar al cara a cara amb la ciutadania a finals de setmana. Amb aquest gir inesperat, esperen guanyar temps i redirigir la seva posada en escena que, de moment, punxa.

No serà fins aquest divendres 10 de juny que Olona tornarà en escena i ho farà acompanyada de Santiago Abascal des de Jaén. Si la campanya té poc més de 15 dies, des de Vox prefereixen perdre pràcticament tota una setmana abans que posar de relleu les mancances d'un producte de fàbrica que no té més argumentari que el marcat en el seu programa: una pàgina amb deu punts resumits on es repeteix com un mantra "retallada d'impostos", "suprimir les ideologies d'esquerres" o "acabar amb els privilegis d'altres regions". A tall d'exemple, sense entrar en l'argumentari, la resta de partits tenen com a mínim més de cent pàgines de programa electoral. 

Vídeos virals

Per mirar de compensar les mancances d'Olona, Vox tirarà de les seves cares més conegudes. Abascal, però també el secretari general, Javier Ortega Smith, i fins i tot líders feixistes de fora d'Espanya com la líder del partit ultra italià Fratelli, Giorgia Meloni. Una altra tàctica per mantenir la cara pública d'Olona sense córrer riscos són les xarxes socials. Des d'allà, es dediquen a publicar aquesta setmana vídeos totalment editats on es basa en fer un discurs totalment propagandístic als personatges amb qui es troba. A tall d'exemple, un agricultor d'alvocats de Granada: "El meu pare treballava de la terra, hem d'estar al vostre costat", argumenta Olona en una posada en escena totalment teatralitzada i llegida.

I l'altra estratègia de l'equip és editar completament els vídeos, acompanyar-los de música i transmetre tan sols l'entreteniment de veure-la ballar.

L'últim sondeig de NC Report per a La Razón, publicat el dilluns 6 de juny, dona uns resultats similars a les darreres enquestes publicades. Així, els populars guanyarien els comicis, amb entre 45 i 47 escons, però necessitarien Vox (17-18) per assolir la majoria absoluta de 55 diputats. En una altra de les últimes enquestes, el considerat com a CIS andalús, el  PP  guanyaria les properes eleccions andaluses amb el 39,2% dels vots i un  avantatge de 15 punts sobre el PSOE, que obtindria el 24,2% dels sufragis, i podria sumar la majoria absoluta al Parlament autonòmic amb Vox.