Arreu del territori català es troben obres de l'Estat a carreteres o en la xarxa ferroviària que fa anys que concatenen retards o, directament, estan aturades. Aquestes inversions fallides prenen encara més importància a la llum de les darreres dades sobre les inversions del govern espanyol a Catalunya. Tenint en compte que a Catalunya arriba un terç de la inversió pressupostada, no sorprèn que 22 obres de l'Estat es trobin saltant de retard en retard o paralitzades, segons recull El Periódico

La llarga llista d'obres afectades per aquesta manca d'inversió recull ampliacions d'estacions, soterrament de vies o desdoblament de carreteres. Hi ha obres que acumulen un total de 25 anys de retard, com és el cas del desdoblament de l'R3 de Rodalies Montcada-Vic. Amb retards molt menors també hi ha una llista considerable de localitats, per exemple, l'A-27 Valls-Montblanc està previst que entri en funcionament el 2023, 11 anys després de les primeres previsions. 

De nord a sud

La llista recopilada pel digital citat s'estén fins a 22 projectes endarrerits o paralitzats. Del nord al sud de Catalunya es poden trobar aquesta mena d'obres de l'Estat que s'eternitzen mentre la inversió al territori continua sent molt pobre: 

  1. Desdoblament de l'N-2, variant de Figueres 
  2. Enllaç de Vidreres de la nova A-2
  3. A-25, Besalú-Figueres 
  4. Condicionament de l'N-230 a Viella
  5. N-260, variant de l'Eix de Pirineus
  6. A-14, Almenar-Alfarràs
  7. A-27, Valls-Montcada
  8. B-40, Olesa-Viladecavalls
  9. Connexió Ronda Litoral C-32 Sant Boi
  10. N-340, desdoblament en el Penedès
  11. N-420, variants Gandesa, Riudecols i Corbera 
  12. N-340, desdoblament a les terres de l'Ebre 
  13. R3, desdoblament de la via entre Montcada i Vic 
  14. Corredor mediterrani, Castelló-Tarragona (ample internacional)
  15. Corredor mediterrani, Vandellòs-Tarragona
  16. Soterrament de la via de ferrocarril al seu pas per Montcada 
  17. Estació de Sant Andreu Comtal 
  18. Estació de La Sagrera 
  19. Soterrament de la via de ferrocarril al seu pas per Sant Feliu de Llobregat
  20. Soterrament de la via de ferrocarril al seu pas per L'Hospitalet
  21. Accessos ferroviaris a la Terminal 1 de l'Aeroport
  22. Accessos viaris i ferroviaris al port de Barcelona

Excuses sobre les inversions 

La informació que només en 35,8% de les inversions previstes per Catalunya durant el 2021 s'han dut a terme han despertat la indignació entre les forces polítiques catalanes, el Govern i els sindicats. Per la seva banda, el govern espanyol ha justificat aquests resultats apuntant a la covid. La portaveu de l'executiu espanyol, Isabel Rodríguez, va justificar aquesta situació afirmant que han estat "dos anys molt difícils" en què "s'ha aturat el món". El món es pot haver aturat a Catalunya, però no a Madrid, on s'ha superat el 180% d'inversió pressupostada.