El Tribunal Suprem ha tombat per primer cop els projectes lingüístics de dues escoles de Catalunya per incomplir el 25% de castellà en el programa docent. La secció primera contenciosa administrativa ho ha decidit després de desestimar els recursos de cassació de la Generalitat contra la sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, en considerar que manquen de motivació. El Suprem ha anul·lat així els projectes lingüístics de dos centres escolars, un d'Abrera, el Josefina Ibáñez, i l'altre de Barcelona, el col·legi Bogatell, ja que "no s'ha fonamentat prou". A més, les providències del Suprem als recursos del Govern, amb data 13 de juliol i davant les quals no hi pot haver recurs, imposen a la Generalitat les costes del procés judicial.

L'alt tribunal espanyol, a més a més, ha escarnit la Generalitat per recórrer la decisió del TSJC de "manera generalitzada sobre el sistema lingüístic, sense cap altra acotació i matís", una circumstància que "no sembla degudament complementada sinó per referències en excés genèriques i indeterminades que contrasten amb el caire casuístic que presenta el litigi". El Suprem, amb aquesta argumentació, no entra a valorar a fons la qüestió i tomba els recursos del Govern, a més de quedar anul·lats els plans dels dos col·legis catalans. Aquests dos plans lingüístics dels centres de primària van ser els primers que va tombar el TSJC, el març del 2021. Després van arribar altres, que juntament amb els casos dels dos centres d'Abrera i Barcelona, la Generalitat va recórrer davant del Suprem. Per tant, les sentències del TSJC, ara confirmades pel TS, inclouen una referència a la Llei Orgànica de Millora de la Llei Orgànica d'Educació (llei Celaá), subratllant que la llengua espanyola ha de ser vehicular per mandat constitucional, segons la jurisprudència del Constitucional.

Amb la inadmissió a tràmit dels recursos del Govern, ara l'estratègia de la Conselleria d'Educació, que encapçala Josep Gonzàlez-Cambray, queda en l'aire. Ja que en ambdues escoles s'aplicarà el 25% de castellà en el curs que ve, cosa que satisfà el reclam de les famílies demandants. La presidenta de l'Assemblea per una Escola Bilingüe (AEB), Ana Losada, ha valorat "molt positivament aquestes provisions perquè demostren que, independentment que estiguem bloquejats amb el 25%, els centres han de programar assignatures en castellà". "La gent s'ha pensat que el 25% no és vàlid", ha lamentat Losada, que ha reclamat que el castellà "és llengua vehicular a l'escola catalana" perquè el marca la llei. De fet, en les sentències de març del 2021 del TSJC, recorregudes per la Generalitat, es reconeixia a les famílies "un ensenyament que inclogui el castellà com a llengua vehicular, en proporció raonable" que "a falta de la seva concreció" s'ha de fixar en un mínim del 25%.