El Govern ha recorregut l'ultimàtum que li va donar el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) per implantar un 25% de classes de castellà a les escoles, al·legant que prepara una normativa nova i que modificar els projectes lingüístics a final de curs pot causar "greus perjudicis". En el seu escrit, el govern català demana al TSJC que suspengui el termini de quinze dies que li va donar per complir la sentència, que expira dimarts vinent, i reconegui que el Departament d'Educació està "duent a terme les actuacions necessàries per garantir normativament la utilització de les dues llengües oficials" en l'ensenyament. El Gabinet Jurídic de la Generalitat ha presentat aquest recurs, informa EFE, després que s'ajornés el ple previst per ahir al Parlament per aprovar en lectura única la proposició de llei sobre l'ús i aprenentatge de les llengües oficials pactada per Esquerra Republicana, Junts per Catalunya, PSC i comuns, a l'espera del dictamen sol·licitat per Vox, Cs i PP al Consell de Garanties Estatutàries.

La petició del dictamen amenaça de desbaratar els plans d’aquests quatre partits per aprovar la nova llei -que preveu reafirmar el català com a "llengua vehicular" a les escoles i, alhora, reconeix el castellà com a llengua "d’ús curricular"- abans del termini màxim fixat pel TSJC. D’altra banda, aquest dissabte el secretari de Política Lingüística, Francesc Xavier Vila, ha defensat en una entrevista al canal 3/24 que l’acord sobre el català invalida que les escoles hagin d’obeir el 25% de castellà a les aules; i ha explicat que el nou decret es regeix en la legislació vigent, que és la nova llei d’educació que va aprovar el govern espanyol, i que no demana cap mena de percentatge, sinó que els alumnes surtin de l’escola dominant el castellà, així com el català a Catalunya. En aquest sentit, ha instat les escoles a “seguir les directrius del Departament d’Educació” i no pas de la sentència que obliga a fer un 25% de les classes en castellà. “En el moment que canvia el marc legal, s’impossibilita complir una sentència que pertany al marc legal anterior”, ha manifestat el secretari durant la seva entrevista a la televisió pública.

A més, Vila ha explicat que es tracta d’una sentència anacrònica si es té en compte de quina manera s’ensenya a les aules avui dia. “Les assignatures ja han desaparegut”, ha dit, en referència al fet que ara mateix els alumnes aprenen coneixements sobre matemàtiques i ciències naturals en una mateixa classe, per posar un exemple. “És, per tant, poc lògic parlar de percentatges quan ja no tens assignatures”, ha argumentat, i ha reiterat que “el decret preveu que no es treballi sobre la base dels percentatges”. “Ja sabem que aquesta metodologia a vegades costa d’entendre, però actualment es poden donar matèries en tres llengües diferents, com seria el català, el castellà i l’anglès”, ha afegit.