Després de més de dos anys que la llei d'amnistia sortís publicada al Butlletí Oficial de l'Estat i quan ja gairebé n'han passat tres des de les eleccions generals del juliol del 2023, el Tribunal Superior de Justícia de la Unió Europea es pronunciarà sobre aquesta norma, pactada entre el PSOE i els partits independentistes a canvi de la investidura de Pedro Sánchez. És una decisió molt esperada, tenint en compte que, després de tot aquest temps, els principals líders del procés, el president del Govern de l'1 d'octubre, Carles Puigdemont, i el seu vicepresident, Oriol Junqueras (tots dos al capdavant de Junts i Esquerra Republicana, nou anys després) no han estat amnistiats. Fins ara, el Tribunal Constitucional ha avalat la llei davant els recursos d'un PP enfurismat, però el Suprem s'ha negat a aplicar-la al·legant un benefici personal. A més, el Tribunal de Comptes i l'Audiència Nacional van plantejar unes qüestions prejudicials davant la justícia europea que aquest dijous són les que s'han de resoldre.
- L'esperada decisió del TJUE sobre l'amnistia aterrarà en una Espanya on s'ha girat la truita
- Pérez Royo: "Puigdemont pot tornar el mateix dia que el TJUE avali l'amnistia"
-
L'advocat general del TJUE avala la llei d'amnistia i descarta que hi hagués malversació
Tot preparat perquè comenci la sessió al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE). La sala és oberta i ja ha arribat els primers assistents. Aviat arribaran els magistrats per a la lectura de les sentències.
El president de la Generalitat, Salvador Illa, espera un aval “clar i contundent” del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) a la llei d’amnistia i ha instat els tribunals espanyols a aplicar-la “amb diligència”. “Demano al poder judicial que respecti el poder legislatiu”, ha afirmat en referència a les reticències del Tribunal Suprem.
ERC ha deixat clar que espera la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) sobre l'amnistia posi l'Estat "davant del mirall" i evidenciï el "boicot judicial" a la democràcia. Així, Elisenda Alamany s'ha mostrat "optimista" en les últimes hores sobre els efectes de la decisió.
Per la seva part, el govern espanyol espera que la sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) sobre la llei d’amnistia que es donarà a conèixer aquest dijous sigui “clara i contundent” i permeti que la justícia espanyola apliqui “amb diligència i sense més dilació”.
En els últims dies s'ha parlat molt d'un possible acostament entre PP i Junts per Catalunya, que des del Govern de la Generalitat, presidit pel PSC, han volgut censurar, recordant al partit de Carles Puigdemont que els de Feijóo han rebutjat reiteradament l'aplicació de l'amnistia o l'oficialitat del català a Europa.
No només PP i Vox han presentat recursos contra la llei d'amnistia. També ho va fer la Junta de Castella-la Manxa, presidida per Emiliano García Page. Dimecres passat, però, el TC va desestimar el seu recurs d'inconstitucionalitat, aplicant la doctrina establerta a les sentències del 2025, segons les quals de la Constitució no se'n deriva una prohibició d'amnistiar.
Cal recordar que la llei d'amnistia va entrar en vigor el juny del 2024, just després de la celebració de les eleccions europees. En aquests dos anys i escaig un total de 403 persones (sumant activistes, polítics i policies) han estat amnistiades, gairebé un centenar més que el primer any, enfront de les 104 denegades i 157 pendents de resoldre, segons el recompte d'Alerta Solidària.
Quan es va saber que el TJUE dictaria sentència sobre la llei aquest dijous, des d'ERC van subratllar la importància d'aquesta decisió. Així, el partit d'Oriol Junqueras confia que el veredicte de Luxemburg consolidi el criteri ja expressat per l’advocat general i obri la porta a una aplicació immediata i íntegra de la norma. En aquest sentit, ERC espera que, un cop es pronunciï el TJUE, tant el Tribunal Constitucional com el Tribunal Suprem actuïn “sense dilacions” per fer efectiva l’amnistia i posar fi a la judicialització de la política catalana.
Cal tenir en compte que, la decisió final que marcarà el retorn de Puigdemont serà del Tribunal Constitucional, quan doni resposta al recurs del president a l'exili contra la decisió del Suprem de no aplicar-li l'amnistia. Aquesta decisió, però, no arribarà abans de la tardor vinent.
El passat mes de novembre, l’advocat general del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE), Dean Spielmann, va avalar la llei d'amnistia, considerant que aquesta és "competència exclusiva" dels estats membres, i que en el cas de la norma del procés, respecta el dret de la Unió i no s'han afectat fons de la UE amb l'1-O. És a dir, descartava la malversació, delicte pel qual el Suprem no vol aplicar l'amnistia al president a l'exili, Carles Puigdemont, i al seu Govern.
Bon dia. Aquest dijous, 16 de juliol, el Tribunal de Justícia de la Unió Europea es pronunciarà sobre la llei d'amnistia, que encara no s'ha aplicat als principals líders del procés. La decisió es coneixerà a partir de les 10 h. Segueix-ho en directe des d'ElNacional.cat.