Les televisions privades d’ambit espanyol Telecinco, Antena 3 TV i La Sexta, van donar durant la campanya electoral del 28-A una cobertura informativa al partit ultra Vox molt superior a altres formacions malgrat ser una formació extraparlamentària.

Aquesta és una de les principals conclusions de l’Informe específic de pluralisme a la televisió i a la ràdio durant la campanya de les eleccions a les Corts Generals 2019 elaborat pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) i presentat aquest dijous.

En l’esmentat informe es destaca que les tres cadenes televisives privades van donar a Vox un tractament de cinquena força política, just darrera de PP, PSOE, Podemos i Cs, i molt per davant formacions amb representació parlamentària com ERC, JxCAT i PNB i per això es conclou que va haver-hi un efecte clar de sobrerepresentació que contrasta amb la cobertura de la campanya electoral per part dels mitjans públics catalans i espanyols.

En aquest últim cas i sempre segons l’informe, es constata que tant TV3 com Catalunya Ràdio van tendir a igualar el temps de les candidatures amb representació a les eleccions anteriors en les circumscripcions catalanes afegint-hi informacions molt més breus de partits extraparlamentaris, com ara Vox, PACMA i Front Republicà o sense representació a Catalunya com el PNB. Així mateix, queda reflectit que TVE, tant en els seus informatius estatals com a la desconnexió a Catalunya, va optar per afavorir la proporcionalitat estricta a partir de les eleccions generals del 2016.

Per confegir l’informe el CAC ha analitzat el seguiment de la campanya de les eleccions a les Corts Generals del 28 d’abril de 2019 en programes informatius diaris de TV3, Catalunya Ràdio, RAC1, TVE Catalunya, La 1, Telecinco, Antena 3 TV i laSexta i els actors polítics que van participar en les entrevistes, els debats i les connexions emesos per les televisions i les ràdios esmentades, així com pel 3/24 i pel Canal 24H durant el període comprès entre el 12 al 26 d’abril, és a dir, les dues setmanes de campanya.

138 hores d'informació

En concret s’han analitzat 138 hores d’informació corresponents a 206 informatius diaris i 262 programes de la tipologia magazins i altres espais informatius. L’informe es divideix en dos grans blocs: en primer lloc, les informacions sobre la campanya electoral de les candidatures; i, en segon, les informacions relacionades amb les eleccions.

En el primer bloc s’han inclòs les notícies sobre la campanya electoral en sentit estricte, amb una distribució de temps per a cada partit que respon a una planificació feta per cada mitjà. El segon bloc, sobre informacions relacionades amb les eleccions, inclou qüestions com ara els reportatges sobre les propostes de les candidatures, les informacions generals sobre els debats electorals, sobre les enquestes, sobre les protestes dels professionals i informacions sobre aspectes conjunturals que depenen de l’actualitat informativa. També es fa esment de la cobertura del judici al procés.