El president del Tribunal Constitucional, Cándido Conde-Pumpido, ha denegat, en un acord, la petició dels magistrats César Tolosa, Enrique Arnaldo i Concepción Espejel que s'aturi la tramitació sobre la constitucionalitat de la Llei d'Amnistia del procés i que es plantegi una qüestió prejudicial al Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) per saber la seva legalitat, segons ha informat el tribunal aquest dilluns. Amb aquesta acció, els tres magistrats conservadors provocaven que s'endarrerís la decisió de l'òrgan de garanties sobre la situació dels independentistes catalans, especialment del president a l'exili, Carles Puigdemont, que encara no pot tornar a Catalunya perquè té en vigor l'ordre de detenció per l'1-O, fixada pel jutge del Suprem Pablo Llarena. S'espera que els recursos contra la norma de l'oblit penal, presentades pel PP, siguin resoltes aquest estiu, just quan es complirà un any de la seva entrada en vigor.
L'intent de frenar de la tramitació de l'amnistia també hauria afectat els exconsellers a l'exili, Toni Comín i Lluís Puig. A banda, hi ha els exconsellers amb l'amnistia aturada pel Suprem sobre la seva inhabilitació a càrrecs públics pel delicte de malversació, que són: el secretari general de Junts, Jordi Turull; el president d'ERC, Oriol Junqueras, i els exconsellers republicans Dolors Bassa i Raül Romeva. Amb tot, el Tribunal Suprem ja ha deixat la porta oberta a consultar el TJUE, un cop el Tribunal Constitucional s'hi pronunciï. És a dir, continuarà el seu bloqueig de la voluntat del legislador.
"Independència" del TC
En un comunicat, el TC ha informat que Conde-Pumpido no ha acceptat la proposta dels conservadors, després de consultar a la vicepresidenta Immaculada Montalbán, ponent del recurs. En l'acord, el president del TC explica que "no s'estima procedent l'assenyalament prematur del referit debat, separat de la deliberació principal sobre el fons del recurs d'inconstitucionalitat plantejat pel grup Parlamentari del Partit Popular". I es precisa que aquest assenyalament es realitzarà "pròximament".
Així mateix, s'indica que el president del TC ha denegat la suspensió sol·licitada subsidiàriament sobre la deliberació, votació i resolució del referit recurs mentre no es resolguin les qüestions prejudicials plantejades al TJUE per diversos òrgans de la jurisdicció ordinària.
En l'acord explica que "la funció de control abstracte de constitucionalitat que ha de realitzar el Tribunal Constitucional és independent de les decisions adoptades per altres òrgans jurisdiccionals en l'àmbit de la seva competència específica".
Amb tot, el president del TC no tanca la porta que "en el curs de la deliberació del projecte de resolució del recurs es formulin les manifestacions i proposicions que els magistrats estimin procedents".