El submarí espanyol S-81 Isaac Peral ha fet avui un segon intent, després que en la primera versió del 2013 es va detectar amb horror que s'enfonsava per un excés de pes. El nou model, amb les rectificacions aplicades, ha superat amb èxit aquest divendres la primera navegació a la badia murciana de Cartagena. Però era tan sols una navegació en superfície i caldrà comprovar què passa quan faci immersió. Aquesta primera navegació sense immersió s'ha prolongat durant quatre hores i ha anat “bastant bé”, segons el capità de navili Juan Manuel Torrijos, comandant de proves del submarí.

Torrijos ha relatat que la tripulació està “supercontenta” per aquesta primera prova, perquè fa dos anys que està en formació i gairebé mig any en simuladors. "Tenien moltes ganes de sortir", ha recalcat, i ha detallat que prèviament han estat tres setmanes entrenant-se, inclosa una simulació de creuer a port de 36 hores, dormint i menjant dins del submarí "per comprovar que estava tot bé". Durant la jornada d'avui s'han provat màquines i timons, i s'han realitzat diversos moviments i proves de seguretat, com ara l'operació d'“home a l'aigua” i un abandonament de l'aparell. L'Isaac Peral té una dotació de 40 persones, entre elles cinc dones, encara que la tripulació està composta per 53 efectius per motius de rotació i conciliació. La tripulació tornarà a sortir al mar dimarts i dijous de la setmana que ve per seguir les proves, i després el submergible entrarà en varada durant l'estiu per seguir amb proves al port. El lliurament del submarí està previst per a la primavera del 2023.

La primera versió del submarí S-81 Isaac Peral, construït per a l'Armada espanyola, havia d'estar acabat el 2011. Però la nau, que tenia un pressupost de més de 500 milions d'euros, tenia un excés de pes d'entre 70 i 100 tones, que l'enfonsava. Va ser un dels grans fracassos de la indústria militar espanyola. Segons va explicar Navantia, en una revisió tècnica es van detectar “algunes desviacions relacionades amb el balanç de pesos del submarí”. Aquest excés de pes, que posava en perill la flotabilitat de la nau i la possibilitat d'emergir, va obligar a fer noves proves per valorar "amb detall" l'abast de les desviacions i "els possibles treballs d'enginyeria per corregir-ho". 

El resultat seria la nova versió del submarí S-81, que al cap i a la fi ha trigat dues dècades a veure la llum. Això, si tot funciona com Déu mana. El contracte amb Navantia per fabricar-lo es va tancar el 2004. Primer es va trobar amb les restriccions de la crisi econòmica del 2008, i després amb els problemes de pes del model el 2013, que va provocar gairebé dos anys de revisió de plànols i peces. Aprimar l'Isaac Peral va costar 14 milions d'euros. També es van haver de fer canvis als altres tres submarins previstos, i la factura va pujar a 2.135 milions d'euros.