Suport del Govern a Seat en el seu pols amb la Unió Europea pels aranzels als vehicles fabricats a la Xina. El president, Salvador Illa, ha visitat aquest dimecres, les instal·lacions de Seat a Hefei en plena negociació amb la Comissió Europea pels aranzels imposats al Cupra Tavascan, el vehicle elèctric que es fabrica en aquesta planta. A Hefei, Illa s’ha reunit amb Markus Haupt, conseller delegat interí de l’empresa, que ha recordat que el Cupra Tavascan va ser dissenyat a la planta de Martorell per comercialitzar-lo a Europa i s’ha vist afectat “greument” pels aranzels imposats per la Unió Europea.
La previsió era que els aranzels fossin d’un 10%, però s’hi va afegir un 20,7% més, la qual cosa ha impactat en els resultats de la firma. Seat va tancar el primer semestre de l’any amb un benefici de 38 milions, la qual cosa representa un 90,6% menys que fa un any, en què es va xifrar en 406 milions. En aquest context, Haupt ha assegurat que la firma manté converses “profundes i intenses” amb la Comissió Europea a la recerca d’una solució positiva que permeti revertir l’aranzel afegit per la UE. “Estem treballant en la recta final de forma molt intensa”, ha assegurat el CEO de l’empresa.
El Govern, optimista
Fonts de Seat alerten que aquesta situació no és sostenible i subratllen que la negociació amb la UE és ja “in extremis” per la qual cosa Seat reclama una resposta aviat. L'empresa ha advertit repetidament que aquesta situació podria acabar repercutint a la planta de Martorell, atès que les regles d'emissions comunitàries imposen compensar la fabricació de vehicles de combustió amb la dels vehicles elèctrics. Junt amb Haupt han participat en la trobada amb Illa una delegació de la cúpula de Seat Cupra encapçalada per la directora d'Operacions Corporatives, Patricia Such.
En la seva intervenció després de visitar la planta, Illa ha subratllat que el Tavascan és un cas excepcional, atès que el Tavascan es tracta d’un vehicle dissenyat a Barcelona per comercialitzar-lo a Europa, tot i que es fabriqui a la Xina. El president ha assegurat que el Govern està “pendent però optimista” i que “les coses van per bon camí”, ha assegurat.
Planta de Hefei
De la situació en què es troba SEAT arran dels aranzels sobrevinguts de la UE, Illa n’ha conclòs la necessitat d’un marc estable que permeti una certitud en processos industrials que no es preveuen en terminis de mesos sinó a anys vista.
Prèviament, la delegació catalana ha visitat la planta totalment robotitzada i amb una capacitat màxima de producció de 1.200 unitats diàries. El primer Tavascan va sortir d’aquesta nau el desembre del 2023 i es va començar a comercialitzar el setembre del 2024. La de Hefei és la tercera planta del grup Volkswagen a la Xina.