Seat va registrar benefici operatiu de 38 milions d'euros en el primer semestre de l'any, el que representa un 90,6% menys que en el mateix període de 2024, quan es va situar en 406 milions d'euros, a causa de factors com l'impacte dels aranzels europeus imposats al vehicle Cupra Tavascan, que produeix a la Xina.

Segons es desprèn dels comptes de Volkswagen (VW) fins al juny, publicats aquest divendres, els aranzels continuen penalitzant la rendibilitat de Seat, que també s'ha vist afectada per factors adversos com l'increment dels costos dels materials o bé la competència més elevada en mercats clau. La companyia, que compta amb les marques Cupra i Seat, ja va registrar una baixada del resultat operatiu en el primer trimestre de l'any, en aquell cas del 97,7%, fins als 5 milions d'euros, també per l'impacte dels aranzels.

Respecte als ingressos per vendes, fins al juny van assolir els 7.598 milions d'euros, la qual cosa suposa un 2% menys, mentre que en els primers sis mesos la filial espanyola de Volkswagen va vendre 322.000 vehicles, un 6,4% menys. Els comptes precisen que aquestes vendes inclouen també les de l'Audi A1, que es fabrica en la planta de Martorell (Barcelona).

Tanmateix, la companyia ja va comunicar fa algunes setmanes que, sense comptar l'Audi A1, les vendes de vehicles Seat i Cupra van créixer un 1,7% en el primer semestre de l'any en comparació amb el mateix període de 2024 i van assolir els 302.600 vehicles, per l'empenta de Cupra, que va compensar la baixada en vendes de cotxes de la marca Seat.

Seat, en converses per rebaixar els aranzels

Mentrestant, Seat continua en converses amb les autoritats europees per intentar rebaixar els aranzels europeus imposats al Cupra Tavascan, el vehicle elèctric que produeix a la Xina, ja que, segons ha advertit en diverses ocasions, aquest problema pot acabar repercutint sobre la producció a la planta de Martorell. Aquests aranzels de la Unió Europea a la importació del Cupra Tavascan sumen actualment un 30,7%, del qual un 10% ja estava previst anteriorment i un 20,7% s'ha fixat de forma addicional. Cal recordar que Markus Haupt lidera Seat des de finals de març com a conseller delegat interí després de la marxa de Wayne Griffiths.

Volkswagen guanya fins al juny un 36,6% menys

Per la seva part, el grup Volkswagen, al qual pertanyen marques com VW, Audi, Porsche, Seat i Cupra, ha comunicat aquest divendres que es va anotar un benefici net atribuït de 4.005 milions d'euros de gener al juny, la qual cosa suposa un 36,6% menys que un any abans, en un entorn "molt difícil".

Volkswagen ha apuntat aquest divendres que el resultat operatiu entre gener i juny es va situar en 6.707 milions d'euros, un 32,8% menys que fa un any, per la qual cosa la rendibilitat operativa sobre les vendes va baixar fins al 4,2% (6,3% en el primer semestre de 2024).

La facturació pràcticament es va mantenir estable en el primer semestre en 158.364 milions d'euros (-0,3%).