El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha sortit aquest dimecres en defensa de la qualitat dels trens a l’Estat. Gairebé un mes després de l’accident d’Adamuz que va provocar la mort de 46 persones i la caiguda d’un mur que va fer perdre la vida a un maquinista en pràctiques a Gelida, el socialista ha comparegut al Congrés dels Diputats per abordar la crisi ferroviària, especialment agreujada a Rodalies. Ha assegurat que el sistema espanyol és “dels millors” i que, senzillament, “no és perfecte” i els protocols de seguretat “no són infal·libles”. Alberto Núñez Feijóo, per la seva banda, ha elevat el to contra l’inquilí de la Moncloa i l’ha acusat de “jugar a la ruleta russa amb la seguretat” dels ciutadans. Així, el líder del PP ha pronosticat que acabarà “seient al banc dels acusats” per la tragèdia ferroviària. Gabriel Rufián d'ERC i Míriam Nogueras de Junts, per la seva banda, han protestat pel malson que ha sigut sempre la xarxa de trens catalana. Sánchez, en la seva resposta, ha indicat que el “greu” caos que pateix Rodalies es deu a la desinversió crònica dels governs espanyols del PP i per la “situació de meteorologia extrema” que pateix el Mediterrani.

 

Sánchez ha començat la seva intervenció recordant les 47 persones mortes en aquesta crisi ferroviària i prometent que l'Estat "esclarirà" les causes de l'accident d'Adamuz i "farà justícia". De moment, la investigació apunta que el descarrilament de l'Iryo s'hauria produït a causa de la fractura prèvia de la via, però encara cal confirmar què va provocar aquest trencament. El president espanyol ha assegurat que, un cop hi hagi conclusions, es prendran les mesures corresponents perquè una tragèdia així no torni a produir-se; però, alhora, ha insistit que el tram on es va produir l'accident va ser integralment renovat l'any passat amb una inversió de 780 milions d'euros. Així, ha tret pit de la inversió del seu govern a tota la xarxa i ha exigit a PP i Vox deixar d'escampar "mentides i boles" sobre la desatenció de les vies. 

Segons el socialista, és probable que tots els protocols de seguretat que va superar aquesta via quan va ser examinada no siguin "infal·libles", per la qual cosa s'ha compromès a reforçar-los. Tanmateix, ha asseverat que el sistema ferroviari espanyol ja és segur i que durant el seu mandat els accidents ferroviaris s'han reduït en un 11% respecte de l'etapa de Mariano Rajoy a la Moncloa. N'ha tret pit, tot destacant que la xarxa espanyola és tan llarga que, en línia recta, seria capaç de connectar el pol Nord i el pol Sud. 

Feijóo acusa Sánchez de "jugar a la ruleta russa" amb els espanyols i l'adverteix que serà jutjat

Després d'aquesta primera intervenció, Feijóo ha carregat amb especial duresa contra el president espanyol, a qui s'hi ha tornat a referir com a "galgo de Paiporta", per l'episodi en el qual el dispositiu de seguretat de la Moncloa va veure's obligat a evacuar Sánchez pels atacs que ell, Felip VI i Letícia van rebre per part de veïns valencians. "Eludeix sistemàticament la seva responsabilitat política; si no en té cap a Adamuz i a Rodalies, què fa vostè aquí?", s'ha preguntat el líder popular. A parer de Feijóo, Sánchez i el ministre de Transports, Óscar Puente, són "uns narcisistes" que han "jugat a la ruleta russa" amb la seguretat dels espanyols, motiu pel qual el govern espanyol "seurà al banc dels acusats" per aquesta crisi ferroviària. Feijóo i Santiago Abascal —en una intervenció posterior del líder de Vox— han coincidit a titllar Sánchez "d'insensible"; el líder del PP ha amonestat el cap de l'executiu per haver publicat missatges a Twitter (X) sobre Elon Musk el mateix dia que no va assistir al funeral de Huelva.

 

Feijóo també ha aprofitat la seva intervenció per disparar contra totes les formacions representades a l'hemicicle de la madrilenya Carrera de San Jerónimo; totes excepte Vox. Ha tornat a recórrer al desgastat fantasma d'ETA i ha recriminat als diputats de Bildu que parlin de les víctimes de la crisi ferroviària i no pas de les "dels trets i els explosius". Ha renyat un cop més Junts per Catalunya per haver investit un govern que és culpable del caos a Rodalies, i s'ha rigut de Gabriel Rufián i el front comú que planteja el líder d'Esquerra Republicana al Congrés. "Espero que el seu projecte espanyolista de l'esquerra duri més que la república catalana", ha sentenciat. 

Rufián i Nogueras denuncien l'estat de Rodalies

Més tard ha sigut el torn de Gabriel Rufián, que malgrat que hagi destinat el gruix de la seva intervenció a disparar contra la dreta espanyola, advertir de l'auge de l'extrema dreta i defensar la creació d'un front comú d'esquerres plurinacional, també ha denunciat l'estat de Rodalies. "A Catalunya se sap amb certesa que Rodalies és una merda", ha resumit el portaveu d'Esquerra Republicana a Madrid, que ha situat el mal funcionament de la xarxa de trens catalana com l'embrió del procés sobiranista, no pas la sentència del Tribunal Constitucional sobre l'Estatut. "L'infern de Rodalies ha estat el vertader motor d'independentistes", ha asseverat.

Rufián he elogiat la gestió comunicativa del ministre de Transports, Óscar Puente, de la crisi ferroviària; en comparació directa amb Carlos Mazón i la DANA. Resumidament, ha afirmat que mentre un oferia rodes de premsa, l'altre "es prenia la tercera copa". Ha dit que la investigació de la tragèdia d'Adamuz assenyalarà si cal que sigui o no cessat. No ha demanat explícitament la seva dimissió, malgrat que el seu partit sí que ho ha fet. 

 

A continuació, Míriam Nogueras ha culpat per igual PSOE i PP del desgavell de Rodalies i n'ha exigit el traspàs "integral". La portaveu de Junts per Catalunya a la cambra baixa ha carregat contra els governs anteriors de socialistes i populars per haver anunciat "pluges de milions" per a Rodalies i no haver-les executat. Ha carregat contra el traspàs dissenyat amb ERC que aposta per una empresa mixta i ha exigit el traspàs total al Govern, a banda de treure pit del bon funcionament dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). "Quan no depenem d’Espanya, funcionem, i quan depenem d’Espanya, col·lapsem", ha resumit.

 

En una intervenció en la qual ha denunciat els incompliments que el PSOE arrossega amb Junts des de la investidura de Sánchez, la diputada independentista ha opinat que "no hi ha res més que s'assembli a un espanyol de dretes que un espanyol d'esquerres". Nogueras també ha avisat que amb el president Salvador Illa ha tornat "la grisor i el caos dels governs del tripartit".

Sánchez atribueix al PP i la “meteorologia extrema” el “greu” caos de Rodalies

El president del govern del PSOE i Sumar s’ha compromès a “donar resposta” als problemes que arrossega la xarxa de Rodalies, que ha resumit en una “infraestructura vella, colls d’ampolla” i una “llarga etapa de baixa inversió” que, segons ell, només és culpa dels inquilins de la Moncloa que tenien carnet del PP.

Sobre el malson patit aquestes darreres setmanes a Rodalies, el president espanyol s’ha escudat en el canvi climàtic. “Les infraestructures que altres van envellir són encara més vulnerables per l’emergència climàtica; la pluja cau de forma més intensa, concentrada i imprevisible; i Catalunya ha registrat el seu hivern més plujós dels darrers 30 anys; segons el Meteocat, la setmana anterior hi va haver les majors precipitacions de pluja dels darrers 76 anys”, ha exposat, a banda d’advertir que aquest dimecres “arriba a Catalunya la vuitena borrasca en un mes i quinze dies. “Aquesta és la realitat, no una hipòtesi”, ha afirmat.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!