Pedro Sánchez ha repartit culpes aquest dimecres pel caos que pateix la xarxa de Rodalies i cap d’elles és del PSOE. El president del govern espanyol ha comparegut aquest dimecres al Congrés dels Diputats per donar explicacions sobre la crisi ferroviària encetada en el tràgic accident d’Adamuz que va provocar la mort de 46 persones i la caiguda d’un mur que va fer perdre la vida a un maquinista en pràctiques a Gelida. El socialista ha dedicat tota la seva primera intervenció al xoc que van patir un Iryo i un Alvia, i ha deixat de banda la qüestió de la xarxa catalana de trens; no s’ha referit a Rodalies fins en un segon bloc, un cop li ha tocat contestat als diputats que han respost a la seva primera intervenció. Per al cap de l’executiu, el “greu” caos que pateix Rodalies es deu a la desinversió crònica dels governs espanyols del PP i per la “situació de meteorologia extrema” que pateix el Mediterrani.
El president del govern del PSOE i Sumar s’ha compromès a “donar resposta” als problemes que arrossega la xarxa de Rodalies, que ha resumit en una “infraestructura vella, colls d’ampolla” i una “llarga etapa de baixa inversió” que, segons ell, només és culpa dels inquilins de la Moncloa que tenien carnet del PP. Ha explicat que durant les etapes de José María Aznar i Mariano Rajoy no es va comprar cap tren de Rodalies, de manera que tots els combois que circulen en aquesta xarxa catalana han sigut adquirits per governs socialistes. I ha lamentat que, després del Pla Rodalies de 4.000 milions d’euros aprovat per l’administració socialista de José Luis Rodríguez Zapatero, el següent govern popular només impulsés “una execució paupèrrima del 10%”.
Sánchez s’escuda en el canvi climàtic
Sobre el malson patit aquestes darreres setmanes a Rodalies, el president espanyol s’ha escudat en el canvi climàtic. “Les infraestructures que altres van envellir són encara més vulnerables per l’emergència climàtica; la pluja cau de forma més intensa, concentrada i imprevisible; i Catalunya ha registrat el seu hivern més plujós dels darrers 30 anys; segons el Meteocat, la setmana anterior hi va haver les majors precipitacions de pluja dels darrers 76 anys”, ha exposat, a banda d’advertir que aquest dimecres “arriba a Catalunya la vuitena borrasca en un mes i quinze dies. “Aquesta és la realitat, no una hipòtesi”, ha afirmat. Dit això, ha destacat la importància d’assolir un pacte d'estat contra el canvi climàtic. A parer del president socialista, aquesta “no és una qüestió de dretes o esquerres” perquè “el 75% dels espanyols estan a favor d’aquest gran acord per afrontar l’emergència climàtica”.
Sánchez ha assegurat que “comparteix” amb Míriam Nogueras, portaveu de Junts per Catalunya al Congrés, que la situació a Rodalies és “greu”. Però llavors ha criticat aquesta diputada independentista per defensar quelcom que, a parer seu, és “incoherent”: “Diuen que hem de reforçar l’estat del benestar, però no està a favor d’una condonació del deute autonòmic ni de la proposta del sistema de finançament que augmenta en 21.000 milions d’euros els recursos en mans de les autonomies”.
Rufián retreu a Sánchez que “Rodalies és una merda”
Abans de Sánchez, ha sigut el torn de Rufián. Malgrat que hagi destinat el gruix de la seva intervenció a disparar contra la dreta espanyola, advertir de l'auge de l'extrema dreta i defensar la creació d'un front comú d'esquerres plurinacional, també ha denunciat l'estat de Rodalies. "A Catalunya se sap amb certesa que Rodalies és una merda", ha resumit el portaveu d'Esquerra Republicana a Madrid, que ha situat el mal funcionament de la xarxa de trens catalana com l'embrió del procés sobiranista, no pas la sentència del Tribunal Constitucional sobre l'Estatut. "L'infern de Rodalies ha estat el vertader motor d'independentistes", ha afirmat. ”Es tracta la gent a puntades de peu amb els trens, i no només el PSOE”, ha afegit per recordar que els governs del PP van abandonar la inversió a la xarxa.
El líder d’ERC al Congrés ha elogiat la gestió comunicativa del ministre de Transports, Óscar Puente, de la crisi ferroviària; en comparació directa amb Carlos Mazón i la DANA. Resumidament, ha afirmat que mentre un oferia rodes de premsa, l'altre "es prenia la tercera copa". Ha dit que la investigació de la tragèdia d'Adamuz assenyalarà si cal que sigui o no cessat. No ha demanat explícitament la seva dimissió, malgrat que el seu partit sí que ho ha fet. Ara bé, sí que ha carregat contra Puente per haver “perpetuat” el model “classista” del ferrocarril que prioritza les inversions a l'alta velocitat per davant de Rodalies. “L’AVE ha rebut 56.000 milions d’euros, i Rodalies menys de 3.000”, ha destacat. A banda, ha assenyalat que Adif ha esdevingut una empresa pública que reparteix diners públics a empreses privades”. “Quan en un mateix tram de via participen quatre empreses privades, t’estàs buscant un problema perquè no importa l’usuari, sinó els diners”, ha opinat.
Nogueras culpa per igual PSOE i PP del desgavell de Rodalies i n’exigeix el traspàs total
A continuació, Míriam Nogueras ha culpat per igual PSOE i PP del desgavell de Rodalies i n'ha exigit el traspàs "integral". La portaveu de Junts per Catalunya a la cambra baixa ha carregat contra els governs anteriors de socialistes i populars per haver anunciat "pluges de milions" per a Rodalies i no haver-les executat. Ha carregat contra el traspàs dissenyat amb ERC que aposta per una empresa mixta i ha exigit el traspàs total al Govern, a banda de treure pit del bon funcionament dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). "Quan no depenem d’Espanya, funcionem, i quan depenem d’Espanya, col·lapsem", ha resumit.
En una intervenció en la qual ha denunciat els incompliments que el PSOE arrossega amb Junts des de la investidura de Sánchez, la diputada independentista ha opinat que "no hi ha res més que s'assembli a un espanyol de dretes que un espanyol d'esquerres". Nogueras també ha avisat que amb el president Salvador Illa, Catalunya ha tornat "la grisor i el caos dels governs del tripartit".
“En una sola variant, la de Pajares (la ruta d’alta velocitat que uneix Lleó i Astúries), s’hi han gastat 4.000 milions d’euros; a Rodalies, en 28 anys, 3.679 milions; si tots els ciutadans de Catalunya coneguessin aquesta xifra, estic convençuda que els demanarien a tots que fessin maletes; marxin de Catalunya i, abans de tancar la porta, emportin-se Renfe”, ha remarcat Nogueras en un mateix discurs en el qual ha denunciat el desinterès crònic del govern espanyol en el corredor mediterrani i la insistència d’una xarxa en la qual tot passa per Madrid.