El conseller de Territori i Sostenibilitat Josep Rull ha lamentat aquest dijous el disseny radial de les infraestructures a l’Estat espanyol exemplificant-lo en l’Euromed i la connexió ferroviària mediterrània. Segons ha assegurat, el centralisme de l’Estat “no és rutinari ni improvisat” sinó que respon “a una determinada concepció que perjudica la prosperitat, perquè el més lògic és invertir allà on hi ha retorn”. 

Durant la seva intervenció a la taula ‘Les infraestructures i la mobilitat a l’EURAM’, Rull ha dit que Catalunya, el País Valencià i les Illes Balears pateixen “una expressió desmobilitzadora de recursos i absolutament ineficient” com és el centralisme, i ha ironitzat que acredita que la manera més ràpida per connectar dos punts “no és la línia recta sinó el triangle”, perquè “la manera més ràpida d’anar de Barcelona a Alacant és via Madrid a través de l’AVE”.

El conseller ha contraposat aquest disseny radial al del Corredor Mediterrani que és “imbatible” des del punt de vista de la taxa de retorn en inversió. Rull ha intervingut en la primera taula la Jornada ‘L’hora de les decisions’ a València, al costat de la consellera d’Habitatge i Obres Públiques de la Generalitat Valenciana María José Salvador i de l conseller de Territori del govern de les Illes Balears, Marc Pons.

El conseller ha afegit que cal que el Corredor Mediterrani no quedi encallat i definir com es gestiona la infraestructura. En aquest sentit, ha dit que el nomenament de la figura del coordinador ha estat una reivindicació comuna dels tres territoris que exemplifica la força de la unió. Rull també ha dit que la gestió autònoma dels ports ha acreditat la seva eficiència i ha reclamat més competències dels ports i dels aeroports. 

“L’important i la diferència qualitat en benefici de la gent dels nostres territoris és que en aquesta nova etapa hi ha una capacitat intensa de col·laboració entre les nostres institucions, des del pragmatisme i la racionalitat però amb uns destinataris únics i un compromís al servei de la gent”, ha conclòs. 

Peticions comunes 

Els tres territoris han consensuat una sèrie de peticions en finalitzar aquesta primera taula. Així, Catalunya, País Valencià i les Illes demanem una autoritat única per al corredor mediterrani amb un pes determinant dels territoris afectats, proclamant que el tercer fil no és la solució i apostant per una plataforma de doble via per a mercaderies i passatgers.

Així mateix, reclamen la transferència de les competències i els recursos necessaris per a la millora del servei de rodalies i la incorporació de les Illes Balears en el programa d’inversions del Corredor Mediterrani. Els tres territoris també demanen a l'Estat la transferència de gestió dels ports per poder garantir la seua competitivitat comercial