ÚLTIMA HORA | Segueix el minut a minut del conflicte Rússia - Ucraïna
El boicot de moltes marques multinacionals cap a Rússia podria ser la punta de llança de fer despertar, en part, la població russa. Aquells que es manifesten són durament castigats, perseguits, empresonats i, fins i tot, no es descarta instaurar la pena de mort a curt termini per part del president Vladímir Putin. Però el silenci que impera amb la seva llei contra la llibertat d'expressió, la persecució que executa fil per randa a través de les xarxes socials i els mitjans de comunicació, i un discurs monòton i d'odi constant cap als seus enemics a través de la propaganda del Kremlin confonen cada vegada més la població russa, aïllada de molts elements de la realitat que ajudarien a tenir un parer propi amb més elements per arribar a les seves pròpies conclusions.

Viuen envoltats de censura

És per això que els principals especialistes d'un think-tank polític asseguren que si el boicot augmenta i es replica en altres marques, podria fer prendre consciència a la gran majoria russa del problema en què es troben immersos i d'una guerra contra Ucraïna que en cap moment s'ha citat com a tal. Moltes empreses nord-americanes que encara són a Rússia romanen en silenci. Marques com McDonald's, Bunge, Mondelez, Estee Lauder, Kimberly-Clark no han tancat les portes. D'altres, tradicionalment americanes, però venudes a altres fons d'inversió tampoc diuen res. Trobem l'exemple més clar en Starbucks, que va dir que les seves 130 cafeteries a Rússia són propietat d'un conglomerat kuwaitià. El gegant del cafè s'ha compromès a donar els guanys del negoci a Rússia als esforços humanitaris a Ucraïna. Però fins aquí. I el mateix passa amb Yum Brands, que va dir que els seus aproximadament 1.000 restaurants KFC i 50 Pizza Hut a Rússia són operats gairebé tots per propietaris independents sota llicència o acords de franquícia.

No segueixen l'exemple d'Apple o Ikea

Ara bé, la pregunta que es fan aquests experts és la següent: "Els russos podrien sobreviure sense el Big Mac, si veuen que està tancat el seu McDonald's? Què està passant? És un símbol poderós", assegura Richard Painter, professor de la Universitat de Minnesota, i adverteix de "greus riscos per als nord-americans i els europeus occidentals que es troben actualment a Rússia". Per tot plegat, demana que aquestes multinacionals "pensin en el missatge que s'ha d'emfatitzar: que Rússia no pot declarar la guerra a Ucraïna i alhora participar en l'economia internacional".

Malgrat tot, això ara mateix no sembla viable per a moltes empreses. A tall d'exemple, gairebé un de cada 10 dòlars que ingressa McDonald's arriba dels dos països en guerra, de Rússia o Ucraïna. La companyia nord-americana ha hagut de desglossar als inversors quina part del seu negoci ve d'aquestes dues nacions en conflicte i si aquest els pot afectar financerament. Si a banda d'Ucraïna ara s'hi suma Rússia, les pèrdues són inassumibles. Malgrat tot, l'opinió està dividida i ja comença a ser notòria la fotografia final de ciutats com Moscou o Sant Petersburg amb el comerç funcionant a mitges als principals eixos. Ikea, Apple, Volkswagen, H&M, Inditex o la catalana Mango han tancat temporalment. Però queda un darrer repte: el del negoci del menjar ràpid, una pràctica estesa també entre els russos que els podria trencar i sobtar si deixessin de tenir-la de cop.