Tot i que en totes les generacions la població de Catalunya s'ubica més cap a l'esquerra que cap a la dreta, la Generació Z, conformada pels nascuts entre 1997 i 2012, és la que més de dretes se sent. Més, fins i tot, que la Generació Silenciosa, que inclou els catalans majors de 78 anys, quan sovint es relaciona la vellesa amb el conservadorisme. Així ho revelen les dades de l'última enquesta del Centre d'Estudis d'Opinió (CEO) de Catalunya, sobre generacions i participació. La dada més preocupant, però, és que fins a un 8% dels més joves s'identifiquen amb l'extrema dreta, mentre que només ho fan un 5% de la Generació Silenciosa i dels 'boomers' (nascuts entre 1946 i 1964), un 3% de la Generació X (1965-1980) i un 4% dels millennials.  Amb tot, són els nois de la Generació Z els qui més s'autoubiquen en l'extrema dreta, i és que ho fan fins a un 9%, molt lluny del mateix percentatge en altres generacions que és pràcticament residual. Així, quan se'ls va demanar que s'ubiquessin en una escala del 0 al 10, un 9% dels nois joves nascuts entre el 1997 i el 2012 es van ubicar entre el 8 i el 10. En el cas de les noies, aquesta xifra es redueix fins al 6%, però, així i tot, les joves són la generació que més s'ubica en la ultradreta. 

 

Les dones joves, la generació més d'esquerres 

També hi ha un biaix de gènere important a l'hora d'ubicar-se en l'extrema esquerra en el cas dels joves. Concretament, en el cas dels nois el percentatge és del 17% i de les noies del 25%, la xifra més alta i a molta diferència de la resta de generacions. A aquestes se'ls ha de sumar un 31% de les noies joves que es consideren d'esquerres. De totes les generacions i dels dos sexes, les noies joves són, amb un 55%, les que més s'identifiquen amb les posicions d'esquerres, seguides de prop pels homes boomers. A més, les dones millennials, nascudes entre 1980 i 1982 són, en general, la generació que més s'allunya de les posicions de dretes, ja que només un 11% s'identifica amb elles. 

 

Vox, el partit que genera més antipatia en totes les generacions

Aquesta enquesta del CEO també s'ha volgut fixar en les simpaties i antipaties de les generacions cap als partits polítics. En el cas dels membres de la Generació Silenciosa i els boomers, la formació que millor cau és el PSC, seguit en el primer cas per Junts per Catalunya i en el segon per ERC. Amb tot, a partir de la Generació X, l'opció preferida dels enquestats és "cap", fet que demostra una desafecció creixent entre les generacions més joves. Ara bé, si ens fixem en el partit que genera més antipatia hi ha un clar guanyador: Vox, que és el més escollit en totes i cadascuna de les generacions, especialment entre els boomers, que l'escullen en un 64% dels casos. 

Diferències habituals entre homes i dones

A banda de les diferències ja comentades en les autoubicacions en l'escala ideològica, les divergències entre les respostes d'homes i dones són habituals en tota l'enquesta del CEO. Per exemple, els homes tenen més interès que les dones per la política i també es perceben com a millor informats sobre l'actualitat política en totes les generacions. De fet, les dones més grans i especialment les més joves són les que es consideren pitjor informades 

També hi ha diferències importants pel que fa als sentiments davant el canvi climàtic, ja que les dones expressen més angoixa, ràbia i tristesa que no pas els homes. La diferència més important es dona en la generació Z, ja que només un 5,5% dels nois estan angoixats i preocupats pel canvi climàtic, mentre que un 7,2% i un 6,8% de les noies expressen aquest sentiment. A més, les dones joves també tenen més tendència a participar en política que no pas els nois, com ara en les manifestacions pel canvi climàtic com pels drets laborals. Amb tot, les principals diferències es donen en les mobilitzacions feministes: només els homes de la generació silenciosa (7%) participen més que les dones (4%) de la seva edat en aquests actes. La diferència més significativa es dona, de nou, en la generació Z: un 21% dels homes s'hi han implicat en els últims anys, per un 50% de les joves.