Netejar la imatge. La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, ha assegurat que des del 2018 un de cada tres euros del corredor mediterrani s'inverteix a Catalunya. I això que al maig es va saber que el govern espanyol atorga fons europeus de la infraestructura a Madrid. Però tant se val, ja que Sánchez ha defensat que l'Estat ha invertit més de 2.500 milions d'euros en el tram català del corredor mediterrani. "De cada tres euros invertits en el corredor mediterrani, un s'inverteix des del 2018 a Catalunya", ha assenyalat en una visita al renovat túnel ferroviari de Costablanca que s'ubica entre Martorell (Baix Llobregat) i Castellbisbal (Vallès Occidental). 

 

La ministra ha calculat que l'any 2018 hi havia una execució de només 114 quilòmetres i "cap projecte que avancés", però que l'arribada de Sánchez a la Moncloa ho ha canviat tot. Ara tots els trams ja estan en execució, de manera que s'està "corregint la inactivitat" a Catalunya. Des de llavors s'han invertit més de 2.500 milions d'euros en el tram català del corredor mediterrani, incloent-hi l'estació de la Sagrera (Barcelona). En total, són 240 actuacions licitades. Entre elles destaca la recuperació del túnel de Costablanca, en desús des dels vuitanta i que ara connecta de nou Martorell amb Castellbisbal. Amb tot, s'ha mostrat optimista amb el ritme que s'ha assumit i ha assegurat que l'any 2026 la connexió d'Almeria amb la frontera francesa serà una realitat. Això implica la finalització de les obres del territori català, a banda del fet que Sánchez també ha defensat que vol que l'any 2024 es pugui connectar SEAT amb la frontera francesa amb ample internacional. 

L'Estat "compleix" a Catalunya

La cosa no s'acaba aquí, ja que ha considerat que el govern espanyol està "complint" amb la seva responsabilitat a Catalunya en mig d'un context difícil per la guerra d'Ucraïna i totes les derivades. Però la realitat és que l'Estat només va executar un terç de les inversions previstes a Catalunya el 2021. Llavors, ha assegurat que l'executiu estatal "analitza sempre amb rigor les causes" que li impedeixen complir els objectius i les corregeix. "Crec que estem complint els nostres objectius de planificació i la voluntat és la del diàleg i concertació amb el territori i això ens portarà a adaptar la planificació, el futur i, sobretot, també a comprometre'ns a què tinguem una maquinària administrativa a ple funcionament", ha argumentat.

Tornant a la infraestructura, Sánchez ha celebrat que assoleix "una fita molt important en el puzle del corredor mediterrani, recuperant un túnel amb una tercera via de 2.100 metres i que és una peça crítica del que anomenem Porta d'Europa, i que permetrà als ports de Tarragona, Castelló i València obrir-se". Ella mateixa ha encapçalat una delegació del govern espanyol i altres autoritats del territori en un viatge explicatiu en tren des de Martorell a Castellbisbal.

Connexió amb la frontera francesa

També ha insistit en el fet que la connexió entre Almeria i la frontera francesa a través del corredor mediterrani estarà culminada l'any 2026, ja que part de les obres són finançades amb fons europeus que marquen que l'execució dels treballs ha d'estar completada abans d'aquell any. "L'objectiu més cert és que per al 2026 la connexió entre Almeria i la frontera francesa serà una realitat i que els trams de territori català també ho seran", ha afegit. Ara per ara, ja hi ha altres trams de variants en servei. Un exemple és Tarragona - Vandellòs, que va entrar en funcionament el gener del 2020. Tot i això, està pendent de l'ample de via que s'executarà quan entri en servei el tram entre Castellbisbal i Vila-seca. "Entre Vandellòs i Castelló ja hem iniciat les obres d'ample de via, mentre que entre Castelló i València es troben en fase final d'execució d'implementació d'ample mixt en segona via", ha assenyalat la ministra.

Finalment, Sánchez ha volgut destacar la importància que té la connexió de la factoria de Seat a Martorell amb la frontera francesa amb vies d'ample internacional. "Treballem decididament per a fer-ho possible, i m'agradaria que això fos el 2024 a tot tardar", ha dit. A més, ha anunciat la licitació d'un estudi informatiu per aquest mateix any per a la variant ferroviària de Martorell per a mercaderies: "Analitzarem com segreguem les vies per dotar-nos d'una millor capacitat ferroviària".