El president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, ha subratllat "la importància capital" de la Guàrdia Civil per a "aquest projecte de futur anomenat Espanya" que "necessita el noble compromís de tothom", mentre ha tingut paraules per al record dels 243 agents del cos morts en actes terroristes.
Ho ha dit a Baeza (Jaén) en el seu discurs durant l'acte de la jura de bandera de la 122a promoció de l'Acadèmia de Guàrdies i Sotsoficials de la Guàrdia Civil. Rajoy ha assenyalat que aquest acte ha estat un dels primers que ha volgut tenir des de la seva investidura per demostrar: "Tota la meva gratitud, reconeixement i suport incondicional" a la Guàrdia Civil i a la bandera que "representa una de les nacions més importants del món".
Ha afegit que "no és casual que la Guàrdia Civil tingui el mèrit continuat de ser la institució pública en què més confien els espanyols" perquè "té un passat extraordinari", però també un futur no menys esplèndid, referint-se als 966 guàrdies civils que han jurat bandera aquest dissabte al pati de l'acadèmia, i que són "la prova vivent" que "el futur està assegurat".
El president ha destacat que la jura de la bandera és "el moment més transcendental i solemne de la Guàrdia Civil" perquè "es tracta d'un gest de compromís amb Espanya i els espanyols" i que fan amb el seu compromís davant d'una bandera que "simbolitza la nació" i que és "signe de la sobirania del poble espanyol, independència, unitat i integritat de la pàtria que representa els valors superiors de la Carta Magna".
Per al president, "respectar la bandera és respectar-nos a nosaltres mateixos i estimar el que som com a país i com a societat", ja que en la bandera "es fonen totes les formes de sentir-se espanyol d'acord amb una diversitat que ens enorgulleix i ens identifica".
En la seva intervenció, Rajoy també ha tingut paraules de record als 243 guàrdies civils que han mort assassinats per actes terroristes i especialment al guàrdia civil Antonio Molina, de 27 anys, mort en un atemptat un dia com avui fa 14 anys i que va ser alumne de l'Acadèmia de Baeza.
"Sempre és necessari recordar-los perquè l'exemple ètic de les víctimes mereix tot la nostra pena i tota la nostra proximitat", per això ha demanat "d'assumir l'obligació, el compromís, i el deute moral de tenir-les sempre presents i de contemplar amb emoció el seu sacrifici i lliurament".
En l'acte de la jura també han estat presents el ministre de l'Interior, Juan Ignacio Zoido; la ministra de Defensa, María Dolores de Cospedal; el delegat del Govern a Andalusia, Antonio Sanz, i el director general de la Guàrdia Civil, José Manuel Holgado.
Nova promoció
El contingent d'alumnat de la 122a promoció, la més nombrosa des del 2010, està compost per 1.387 homes i 172 dones, 475 dels quals accedeixen a les places restringides per a militars professionals de tropa i marineria que reuneixen les condicions previstes i 1.084 ho fan per accés lliure.
Del total d'alumnes de la promoció només han jurat 966 alumnes –830 homes i 136 dones– repartits en set companyies, ja que la resta fins a 1.559 provenen de l'exèrcit i ja han jurat bandera. A més, han jurat bandera 186 civils que prèviament havien sol·licitat poder fer-ho en el transcurs d'aquest acte.
Segons s'ha informat des de la mateixa acadèmia, la seva formació per a la incorporació a l'escala de caporals i guàrdies es compon de dos períodes. Hi ha un primer període de formació, que es va iniciar el mes d'octubre passat i que finalitzarà el 15 de juny del 2017. A aquest període el seguirà un segon de pràctiques en unitats, i que serà de 40 setmanes de durada.
La 122a promoció de l'aquarterament de Baeza té 1.559 efectius per al curs 2016-2017, en contrast amb els 668 que acaben d'acabar els seus estudis en la 121a promoció. D'aquesta forma, es produeix un increment en el nombre de places del 133,38% respecte a aquest any i de més d'un 400% respecte al curs 2010-2011, quan es van oferir 306 places.
També des del 5 de setembre es troben en l'aquarterament de Baeza 248 guàrdies i caporals procedents de les unitats de diversos punts d'Espanya per instruir-se i formar-se en el 38è curs d'ascens a sotsoficials. A les instal·lacions de la Guàrdia Civil de Baeza s'han format més de 111.000 homes i dones que s'han incorporat com a professionals al cos, més de gairebé 8.500 sotsoficials i més de 9.000 caporals.