El PSC ha expressat la seva desavinença amb la decisió de la Mesa del Parlament, presidida per Josep Rull, de no fer onejar la bandera espanyola —ni la catalana— a la façana de l'edifici de manera permanent. La número dos i portaveu dels socialistes catalans, Lluïsa Moret, ha defensat que "és important que tots els símbols que representen el nostre país estiguin a les portes de les institucions". En una entrevista al Cafè d'Idees de Televisió Espanyola aquest dijous al matí, Moret ha expressat el seu respecte a una decisió que atribueix a Rull, però ha apuntat que el PSC no la comparteix. Actualment, les banderes espanyola i catalana només onegen a la façana els dies de Ple.
La cambra legislativa catalana ha presentat aquesta setmana un recurs de reposició al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya contra la mesura cautelar ordenada pels tribunals de fer onejar sempre les banderes espanyola i catalana a la façana. L'ordre parteix d'una demanda de l'entitat Impulso Ciudadano, vinculada al qui fou diputat de Ciutadans José Domingo, que reclamava la presència de la bandera i sosté que no mantenir-la és inconstitucional. També criticava que la senyera catalana tingués una presència predominant als espais del Parlament.
La sala cinquena del contenciós administratiu del TSJC va estimar parcialment la petició de mesures cautelars de l'organització unionista el passat 20 de març. L'alt tribunal a Catalunya va justificar la decisió remetent a la doctrina del Tribunal Suprem sobre la llei de regulació dels símbols oficials, segons la qual les banderes s'han d'utilitzar cada dia a tots els edificis oficials. També, però, el tribunal va rebutjar altres reclamacions d'Impulso Ciudadano, com la presència obligatòria de la bandera espanyola a més espais interiors de la cambra.
Des de la Mesa del Parlament sostenen que no existeix "tracte discriminatori" entre la bandera espanyola i la catalana, perquè totes dues onegen únicament a la façana de l'edifici quan hi ha Ple. Això es fonamenta en el costum que data des del 1981, recollit oficialment en un acord de la Mesa el 2009, per comunicar a la ciutadania que hi ha sessió parlamentària. "En funció de la resposta" que doni el TSJC, el Parlament es plantejarà presentar un recurs de cassació, segons han expressat fonts de la Mesa als mitjans. La Mesa fa valdre la seva autonomia parlamentària i, de moment, la intenció és mantenir aquest costum mentre no hi hagi una resolució ferma que obligui a onejar les banderes cada dia. Tot i que Moret ha atribuït aquest dijous la decisió a Rull, la Mesa va aprovar el posicionament per unanimitat, sense que el representant del PSC, David Pérez, s'hi oposés, segons fonts consultades per El Nacional.
Hi ha "voluntat sincera" d'ERC pels pressupostos i hi treballen "intensament"
A banda de la qüestió vexil·lològica, Moret ha valorat l'estat dels pressupostos de la Generalitat pel 2026, pels quals el Govern de Salvador Illa ha d'aconseguir aplegar el fot favorable d'Esquerra Republicana i dels Comuns. La portaveu del PSC veu en ERC una "voluntat sincera" d'arribar a un acord i ha assegurat que treballen "intensament" perquè Catalunya tingui comptes públics per primera vegada des del 2023. Socialistes i republicans, ha explicat, estan fent un "esforç important" per aparcar les seves diferències i dialogar.
Per a Moret, "és una bona notícia" que els d'Oriol Junqueras s'hagin obert a negociar una alternativa a la cessió de la gestió de l'IRPF a Catalunya, escull que va impedir a finals de març tancar un acord pressupostari. Segons la portaveu socialista, aquesta cessió va haver de ser posposada perquè "necessita altres tempos i dinàmiques", ja que prèviament cal convertir l'Agència Tributària de Catalunya en "un òrgan amb tots els recursos" humans i digitals que calen. "Estem treballant per tenir aquests previs", ha assenyalat.
Ara mateix, ha detallat Moret, socialistes i republicans estan "posant el focus en altres coses que puguin millorar els recursos i les competències" de Catalunya. Entre els elements que estan explorant en les seves negociacions hi ha temes vinculats a "millorar substancialment infraestructures" com la xarxa ferroviària, així com a reformular la governança catalana en "grans infraestructures" com l'autoritat aeroportuària.
D'altra banda, preguntada sobre l'acte d'aquest dijous del portaveu d'ERC al Congrés, Gabriel Rufián, i l'eurodiputada de Podem Irene Montero, en el marc del projecte per articular una candidatura a l'esquerra del PSOE forta i unida per aconseguir el nombre més gran d'escons a les pròximes eleccions generals, Moret ha expressat el seu "respecte" i ha aplaudit la voluntat d'aconseguir una "unitat d'acció progressista per fer front a la ultradreta".