El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha defensat aquest diumenge des del Masnou que “en els temps que venen” cal una “fiscalitat justa”. Les paraules del president del Govern arriben l’endemà que el secretari general de Junts, Jordi Turull, exigís a Illa una “rectificació” i que inclogués una rebaixa del tram autonòmic de l’IRPF en el paquet de mesures que el Govern aprovarà el pròxim dimarts per combatre l’impacte de la guerra a l’Orient Mitjà. La formació independentista ja va lamentar aquest divendres, després d’una reunió entre el Govern i els partits polítics representats al Parlament, que Illa no inclogués en el paquet anticrisi totes les seves demandes de rebaixa fiscal. El president ha rebutjat les “històries” sobre la fiscalitat i ha dit que “qui més té, més ha d’aportar” en una societat “que vulgui ser justa”, equitativa i cohesionada. Illa ha volgut remarcar la importància de “pagar impostos” perquè serveixen per fer polítiques com les d’habitatge, on afirma que la seva “línia vermella” és que no es perdi ni un euro per a finançar-les.

Salvador Illa s’ha adreçat a l’oposició des del Masnou on tenia previst visitar un dels 67 nous habitatges de protecció oficial que l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha construït a la localitat de la mà de l’Institut Metropolità de Promoció de Sòl i Gestió Patrimonial (IMPSOL). Una manifestació convocada pels sindicats educatius a la plaça Nova de les Dones del Tèxtil del Masnou ha obligat a canviar de plans i l’acte s’ha realitzat a porta tancada a la biblioteca municipal. Durant el seu discurs, Illa no s'ha fet ressò de les protestes a les portes de l'edifici, però sí que ha dit que s'han de pagar els impostos, i que aquests “han de ser justos”, perquè serveixen per a la construcció d'habitatges de protecció oficial. En l’acte de benvinguda als adjudicataris dels 67 habitatges —36 de venda i 31 de lloguer— també hi han participat el vicepresident de l’AMB, el socialista Antonio Balmón, i l’alcalde del Masnou, el republicà Jaume Oliveras, a qui Illa ha posat com a “exemple a seguir” en matèria de polítiques d’habitatge.

Fiscalitat justa per a una societat justa

“Els temps que venen requeriran que siguem també clars” en la qüestió de la fiscalitat, ha dit Illa, perquè a parer seu, una societat “que vulgui ser justa”, equitativa i cohesionada, “requereix uns recursos; qui més en té, més n’ha d’aportar per ajudar a fer polítiques que serveixin per ajudar als que més ho necessiten”. En aquest sentit, ha volgut remarcar la necessitat de les polítiques d’habitatge en una societat en la qual persones amb feina estable, estructures familiars estables i havent-se format, “no poden accedir a un habitatge”. Per això, ha defensat que el mercat “no només no ho resoldrà, sinó que ho empitjorarà”, i per això cal “actuar” des de les administracions. Des del Masnou, Illa ha destacat que per fer realitat una de les seves polítiques en la matèria, la construcció de 50.000 habitatges de protecció oficial, són necessàries “més grues” i que “s’activi tot el mercat de la construcció”. Una política que, per ell, és una de les seves “poques” línies vermelles. “No podem perdre ni un sol euro que vagi destinat a polítiques d’habitatge”, ha dit taxativament. L’alcalde del Masnou, el republicà Jaume Oliveras, ha compartit la importància de les polítiques d’habitatge i ha afirmat que el municipi s’està preparant per construir més habitatge de protecció oficial, perquè aquest passi a ser un 6% del parc d’habitatge del municipi i poder facilitar la vida als ciutadans.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!