Els grups parlamentaris del PSC, Junts per Catalunya, Comuns i la CUP al Parlament de Catalunya han registrat aquest dijous la proposició de llei sobre el taxi, que busca expulsar els vehicles de transport amb conductor (VTC) de l'àrea metropolitana de Barcelona. De fet, es tracta d'una proposta elaborada pell Govern de la Generalitat i que ja es va iniciar en l'anterior legislatura sota el nom de Llei del transport de persones en vehicles de fins a nou places, restringeix al màxim l'activitat de les VTC en vetar que duguin a terme trajectes urbans que, de fet, quedarà com a exclusiu per als taxis. 

Un dels punts de fricció d'aquesta llei és la llengua catalana. I és que el redactat proposa que el nivell B1 sigui un dels requisits per ser conductor de taxi, mentre que Junts per Catalunya, Esquerra Republicana i la CUP opten perquè el requisit sigui el B2. Per això, ja han anunciat que presentaran esmenes, ja que l'actual redactat és un punt de partida perquè iniciï el seu tràmit a la cambra catalana. De fet, Èlite Taxi, el sindicat dels taxis, ja ha fet una crida perquè els taxistes aprenguin la llengua catalana.

El diputat del PSC José Ignacio Aparicio ha destacat que el text l'hagin registrat cinc grups, i que busquen regular el sector per donar un "millor servei" a la ciutadania. A més, ha pronosticat que la llei entri en funcionament durant el 2026. Per la seva banda, el diputat de Junts Salvador Vergés ha explicat que han signat el pacte per "responsabilitat de país" i que, durant el procés parlamentari, buscarà seguretat jurídica per complir amb el principi de lliure competència de la Unió Europea. a. “És molt important acompanyar d'una manera adequada les 4.000 llicències de VTC i, per tant, les 6.000 persones, les 6.000 famílies que en viuen”, ha assegurat Vergés, que també demana digitalitzar el sector.

Jordi Albert (ERC) ha subratllat que cal endreçar l'àmbit de la mobilitat, i tenir en compte que el taxi és un servei públic. I també ha apostat per fer millores durant la ponència del text. Per Lluís Mijoler (Comuns) no és tan important exigir un nivell o un altre de català sinó els recursos que s'hi destinen per garantir i facilitar l'ús de la llengua. Vega, diputada de la CUP, ha reiterat la "importància" que la llei serveixi per acompanyar els treballadors del sector, i millorar tant les seves condicions laborals com les del servei en si. "I la llei ho recull", ha celebrat la parlamentària anticapitalista.

Tito Álvarez reivindica el consens

Qui també ha intervingut és el portaveu d'Èlite Taxi, Tito Álvarez, que ha reivindicat el "gran consens" que s'ha aconseguit amb la proposta de la nova regulació del sector i ha agraït la "valentia" de la cambra catalana per "posar ordre". El responsable sindical ha negat que es “vulgui deixar a ningú al carrer” i ha convidat els conductors de VTC de plataforma a fer-se taxistes. Álvarez ha remarcat que es necessiten “molts treballadors” i alhora ha recalcat que guanyarien en millores de condicions laborals.

La Generalitat calcula que 600 llicències urbanes decauran amb l'entrada en vigor de la llei, tot i que la intenció és fer una "transició suau", i 300 més podran continuar operant un temps més en compliment de sentències judicials fins que també expirin les llicències. El nou text també inclou una plataforma de dades que mitjançant la geolocalització controlarà que taxis i VTC no cometin irregularitats.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!