El Partit Popular vol que el Tribunal de Comptes fiscalitzi l'acció exterior de la Generalitat, del 2011 fins al 2017, per verificar quin va ser el destí que van tenir els fons destinats al Diplocat i a les gairebé setanta seus diplomàtiques catalanes a l'exterior (que el Govern central va liquidar la setmana passada, tot aprofitant l'article 155 de la Constitució). Els populars defensaran aquesta iniciativa el proper dimecres a la reunió que té convocada la Comissió Mixta Congrés-Senat per a les relacions amb el Tribunal de Comptes.

En el text que es vol discutir, el PP argumenta que Catalunya va rebre 70.709,9 milions d'euros de l'Estat del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) i que això justificaria que l'Estat fes un control financer de les institucions catalanes. A més a més, apunta que fins al 2014, les seus catalanes a l'exterior representaven la meitat de les seus diplomàtiques de les autonomies.

De fet, el 2012 el ministeri d'Exteriors va intentar imposar uns protocols de col·laboració entre el Ministeri i les autonomies per integrar les seus diplomàtiques de les autonomies a les ambaixades i consolats, però la Generalitat sempre s'hi va oposar.

Però la principal acusació del PP és que la Generalitat va usar el Diplocat per internacionalitzar el procés. Per tot això, els populars demanen que es fiscalitzin els fons destinats a la acció exterior catalana per verificar si s'han usat d'acord amb "els principis d'economia, eficàcia i eficiència".

Cal recordar que el Tribunal de Comptes, responsable de la fiscalització dels comptes del sector públic de l'Estat espanyol, a desgrat del seu nom, no és un organisme del poder judicial, sinó que està integrat per 12 consellers: sis designats pel Senat i sis pel Congrés. Per tant, és un organisme molt susceptible de seguir les consignes dels partits unionistes.