El Partit Popular torna a fer gala del seu múscul territorial i obligarà Pedro Sánchez a debatre cara a cara amb els presidents autonòmics sobre l’acord entre el PSOE i Junts per al traspàs de les competències en immigració a Catalunya, segons ha pogut saber ElNacional.cat. Concretament, volen aprofitar la Conferència de Presidents que se celebrarà a Barcelona el 6 de juny per abordar el “control de fronteres com una política d’Estat”. És un dels vuit temes que les comunitats governades pels populars proposaran que s’inclogui en l’ordre del dia i que el govern espanyol es veurà obligat a acceptar. Fonts de Gènova apunten a aquest mitjà que també sol·licitaran que s’abordi la lluita contra l’ocupació, la seguretat en el model energètic (en referència a l’apagada general que va afectar Catalunya i l’Estat el 28 d’abril) i la reestructuració del deute autonòmic. Així mateix, volen parlar del finançament de l’educació infantil de 0 a 3 tres anys, del “dèficit d’infraestructures crítiques”, de la “urgent actualització” dels lliuraments a compte per reial decret llei i del “dèficit de professionals sanitaris”. Són temes que els populars consideren que són “fonamentals per al futur d’Espanya”.

Aquest divendres tancava el termini que el govern espanyol va donar a les comunitats autònomes per fer propostes sobre temes a afegir a l’ordre del dia. I les del PP, coordinades per la secretària general del partit, Cuca Gamarra, han traslladat aquest full de ruta a la Moncloa. De fet, fonts coneixedores relaten a ElNacional.cat que avui mateix Gamarra s’ha reunit amb els consellers de la Presidència de totes les comunitats governades pel PP per posar negre sobre blanc les seves demandes. I així ha estat. El pròxim dimecres, 28 de maig, a la tarda, el Ministeri de Política Territorial ha convocat totes les comunitats al Comitè Preparatori de la Conferència de Presidents que haurà de ratificar l’ordre del dia.

El PP pot afegir temes a l’ordre del dia perquè ostenta la majoria de presidències autonòmiques

Inicialment, el govern espanyol volia circumscriure la Conferència de Presidents a l’accés a l’habitatge i a la formació professional i universitària. Ara bé, el seu Reglament de la Conferència de Presidents contempla, a l’article 5, que s’incloguin altres assumptes sol·licitats per la majoria dels representants de les comunitats autònomes, una proporció que supera amb escreix el PP, que ostenta tretze de les dinou presidències. Així que el PP té la paella pel mànec per afegir nous temes a l’ordre del dia.

De fet, aquesta mateixa realitat es va produir en l’última Conferència de Presidents, que es va celebrar a Santander el desembre. En un primer moment, Pedro Sánchez va anunciar que la Conferència de Presidents es reuniria el setembre amb la intenció de fer-la monogràfica sobre el problema de l’habitatge. Tanmateix, la cita es va anar posposant i, finalment, l’ordre del dia també va incloure el finançament autonòmic, la immigració i la sanitat. En aquell moment, el ministre Ángel Víctor Torres havia assegurat que no vetaria cap iniciativa: “Complirem escrupolosament el Reglament de la Conferència de Presidents”, va sostenir. I el PP va acabar movent fitxes per parlar del finançament autonòmic, una qüestió que la Moncloa volia emmarcar al Consell de Política Fiscal i Financera.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l’actualitat, en un clic!