Tot i que el català es troba en una situació molt delicada amb un descens rellevant dels parlaments habituals, malgrat que hi ha un gran volum de persones nouvingudes al país que volen aprendre però no tenen les eines per fer-ho ja que els cursos tenen llistes d'espera, també hi ha una sensibilitat cada cop més alta davant d'algunes situacions de discriminació lingüística que pateixen els catalanoparlants a Catalunya. Després dels casos mediàtics que han pres molt protagonisme durant els mesos d'estiu (com l'esquetx en un acte oficial de l'Ajuntament de Barcelona o l'atac catalanòfob en una gelateria de Gràcia) aquestes situacions segueixen tenint lloc. No sempre generen tant rebombori, però continuen presents. És el cas, per exemple, d'un nou establiment que acaba d'obrir les portes a la capital catalana, la cafeteria Suzaku, a prop de l'Arc de Triomf. Aquesta s'ha anunciat a les xarxes com un "maid café" de dia i un "cosplay bar" en una publicació en castellà. Quan un usuari ha preguntat a l'establiment si tenen la carta en català i l'atendran en la seva llengua s'ha obert la caixa dels trons. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Suzaku (@suzakubcn)

 

Retrets dels usuaris

Des de la cafeteria han respost que, si bé totes les persones que l'atendran parlen en català, la carta amb els productes i els seus preus prefereixen que sigui en castellà, "ja que a Barcelona és més universal". "Hi ha molta gent que no sap parlar en català i volem incloure'ls també", afegeixen. Tot plegat mentre la Generalitat deixa clar que les empreses han de tenir disponibles en català "qualsevol comunicació comercial que indiqui les característiques del bé o serveis que s'ofereix i el seu preu". El mateix usuari que ha preguntat a la cafeteria per l'ús del català els respon que malgrat que està molt que el puguin atendre en català, haurien de canviar de parer i tenir la carta també amb la llengua del país. Altres perfils els recriminen el mateix i els recorden que el Codi de Consum estableix que aquests documents han d'estar disponibles en català, sigui quina sigui la preferència del bar. En una altra publicació on l'establiment explica com han decorat la cafeteria per tal de semblar un local de Tòquio tot i estar ubicat al centre de Barcelona un altre usuari els adverteix que sinó ofereixen la carta en català els denunciarà davant l'Agència de Consum de Catalunya, l'organisme on els ciutadans poden dirigir les seves queixes, també per discriminacions lingüístiques. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!