Les empreses de joguines Lego i Playmobil han comunicat que es neguen a fer servir la llengua catalana en l’etiquetatge dels seus productes com a resposta a la denúncia presentada per Plataforma per la Llengua que els demanava que utilitzessin aquest idioma en compliment de la Llei de consum aprovada pel Parlament de Catalunya el 2010.

Segons ha comunicat la mateixa entitat a favor de l'ús del català, les dues empreses han fet saber que no faran servir el català. El cap de comunicació de Playmobil, Björn Seeger, va fer saber a aquesta entitat que el departament legal de la companyia havia arribat a la conclusió que la llei no els afectava. “Segons el Tribunal Constitucional d'Espanya, el legislador català pot regular que aquesta documentació sigui també en català quan aquests productes siguin destinats a ser venuts, exclusivament, a Catalunya. Però aquest no és el cas. Els nostres productes no es comercialitzen només a Catalunya, sinó també en altres comunitats autònomes, per tant la documentació només és obligatori que sigui en castellà”, va apuntar l’empresa.

Per la seva banda, Lego va informar en un primer moment la seva intenció d’adaptar-se a la Llei de consum i que de manera progressiva aniria incloent el català en tots els seus productes venuts a Catalunya, però més tard es va fer enrere un cop consultada la Comissió Europea, la qual va consultar al seu torn les autoritats espanyoles, que van defensar que l’ús del català era opcional.

Imposició del castellà

De fet, les mateixes autoritats espanyoles van defensar davant la Comissió Europea que només es preveu la imposició obligatòria de l’etiquetatge en castellà.

Per la seva banda, Plataforma per la Llengua considera que les explicacions de les dues joguinarires es basen en mentides i acusen Playmobil de manipular la redacció de dues sentències del Tribunal Constitucional que donen suport a l'obligació d'etiquetar en català.

Segons l’ONG del català, el Tribunal Constitucional va explicitar, en la sentència 7/2018, que és favorable al fet que el Govern obligui a etiquetar en català tot assegurant que “de l'art. 38 CE no és procedent derivar la garantia que totes les empreses d'un mateix sector tinguin el mateix grau de llibertat en tot el territori nacional, sinó que és procedent derivar la garantia que totes les empreses d'un mateix sector tenen el mateix grau de llibertat davant de cada ordenament considerat individualment, l'estatal i els autonòmics”.

Fins a 15.000 signatures a favor del català

L'any 2017 Plataforma per la Llengua va recollir unes 15.000 signatures a favor d’una petició a la plataforma Canvia.cat per demanar a Playmobil que etiquetés els seus productes en català. L’entitat va alertar que només el 8% de les joguines que les grans empreses fabricants venen a Catalunya estan etiquetades en català i per això demanaven que aquesta empresa sumés el català a les 23 llengües en les quals ja ofereix els seus productes.