El ple del Parlament ha aprovat aquest dijous una moció de la CUP que reclama i insta al Govern a assumir "de manera immediata" —de fet, posa com a data límit el 30 de setembre de 2022— la gestió íntegra del servei de Rodalies i les seves diferents infraestructures. La proposta ha comptat amb el suport d'Esquerra Republicana, Junts, la mateixa CUP i En Comú Podem, mentre que s'hi han oposat el PSC, Vox, Ciutadans i el Partit Popular. En canvi, hi ha un punt que ha comptat amb el vot favorable de tots els grups parlamentaris a la cambra catalana, que és el referent a impulsar una investigació de l'accident ferroviari que va tenir lloc a Sant Boi de Llobregat el passat 16 de maig i en la que, dissortadament, va haver-hi una víctima mortal. En aquest sentit, les tasques d'investigació les hauria de dur a terme "un comitè d'experts en sinistres de tren" i també es demana que s'apliquin totes les mesures necessàries i oportunes que vagin en la línia d'impedir que es torni a produir un accident d'aquest tipus.

Des de la CUP, la diputada Montserrat Vinyets ha considerat que cal seguir impulsant més infraestructures ferroviàries, però apunta que el que no s'hauria de fer és sol·licitar-les al govern espanyol. En aquesta línia, ha demanat al vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, que "no s'aixequi de la taula de la reunió que té a l'agost fins que li concedeixin el traspàs íntegre de les competències de Rodalies". Per la seva banda, Eugeni Villalbí (ERC) ha lamentat que l'executiu de Pedro Sánchez no estigui executant suficients projectes de tren: "Estem vivint una inèrcia de no execució, i qui té la matrícula d'honor en això és Adif i Renfe". Jordi Fàbrega, de Junts, ha compartit la proposta de Vinyets d'impulsar el sector ferroviari català, però ha situat el focus en la "mala gestió crònica i estructural realitzada per Renfe i Adif a Rodalies, així com l'escassa inversió". Marc Rodés, representant d'En Comú Podem, ha indicat que "la responsabilitat de la planificació de la inversió en trens és del Govern" i ha defensat que, amb el govern de coalició estatal, hi ha hagut "un canvi en les licitacions i execucions", processos que sosté que s'han activat i accelerat.

Crítiques de PSC, Vox, Cs i PP

En canvi, els partits que han refusat donar suport a la moció per instar el Govern a assumir la gestió de Rodalies han criticat que la solució per a l'executiu català "sempre sigui que la Generalitat ho gestioni tot". Jordi Terrades, del PSC, ha retret a l'executiu d'ERC i Junts que "de cada quatre euros en inversió en infraestructures ferroviàries a Catalunya, el govern espanyol posa tres i el Govern posa un". Terrades ha defensat el "compromís" de l'executiu de Pedro Sánchez amb les inversions ferroviàries al territori català. La ultradreta de Vox ha arremès contra la moció, ja que assenyala que aquesta conté "mesures arbitràries, esbojarrades i d'increment desmesurat de la despesa pública". Andrés Bello, diputat de la formació liderada per Santiago Abascal, ha criticat que els diputats vagin "amb transport privat" al Parlament quan es fomenta que la ciutadania usi el transport públic. Marina Bravo (Cs) troba "curiós" que, per als partits independentistes, "la solució sempre sigui que la Generalitat ho gestioni tot". Finalment, Lorena Roldán (Partit Popular) s'ha limitat a exigir "explicacions" al Govern per l'accident ferroviari de Sant Boi: "Hi havia advertències dels maquinistes sobre el punt en què es va produir".