Optimisme al PSC per una investidura de Sánchez: "Ens hem entès per la Mesa, ho podem fer amb tot"

Encara que la setmana que ve hi ha la investidura d'Alberto Núñez Feijóo —previsiblement serà fallida—, les mirades ja comencen a apuntar a l'escenari que hi haurà a partir de l'endemà: una nova ronda de contactes amb Felip VI on probablement designi Pedro Sánchez com a candidat a una nova investidura. Per construir una majoria que li permeti revalidar la presidència, Sánchez haurà de bastir acords amb Sumar, ERC, Bildu, el PNB, el BNG i —aquí és on hi ha els focus— amb Junts per Catalunya. El president a l'exili, Carles Puigdemont, ja va traçar les quatre condicions que poden possibilitar un "acord històric". Des del PSC es respira optimisme i així ho ha expressat la portaveu parlamentària, Alícia Romero: "Ens vam entendre per constituir la Mesa del Congrés i crec que ens podem entendre per a tot".

Malgrat mostrar-se confiats, Romero ha volgut apel·lar a la "discreció, prudència i paciència" perquè primer cal respectar els tempos: "La setmana que ve hi ha la investidura de Feijóo i veurem què passa. A partir d'aquí, si és fallida, ens posarem a treballar". Alguns dels elements que Puigdemont ha demanat que han d'estar al damunt de la taula són la figura d'un relator o l'amnistia. Els socialistes catalans asseguren que, ara com ara, no els correspon posicionar-se perquè ells no formaran part d'aquesta negociació, sinó que la pilota la té el PSOE "amb Sánchez al capdavant".

Sobre l'amnistia, Alícia Romero s'ha sumat a les negatives reiterades d'aquesta setmana del ministre de Cultura i Esports en funcions, Miquel Iceta: "no està inclosa" en l'acord amb Esquerra Republicana per la Mesa del Congrés dels Diputats. "Nosaltres fem públics els acords, els que hi ha es coneixen i sobre l'amnistia no hi ha cap acord", ha assenyalat. La setmana que ve, a més, hi haurà el debat de política general, on es preveu que els grups parlamentaris independentistes puguin plantejar alguna proposta de resolució que forci el PSC a posicionar-se respecte a l'amnistia. Preguntada per aquesta qüestió, la portaveu socialista sosté que primer volen veure els textos abans de decidir el sentit del vot i, sobretot, amb quin "ànim" ho fan: "Si és constructiu o de divisió; nosaltres els entomarem amb esperit constructiu i crític". En tot cas, Romero ha subratllat que, en el marc del debat de política general, "no té gaire sentit que parlem de la situació política a Espanya, no li pertoca al Parlament posicionar-se sobre una investidura i cal dedicar tots els esforços per parlar de Catalunya".

El PSC es reunirà amb el Govern el 9 d'octubre per fer seguiment dels pressupostos

Després de la trobada del govern alternatiu del PSC, Alícia Romero ha anunciat que el 9 d'octubre celebraran una nova reunió de seguiment amb el Govern relativa al compliment i execució dels pressupostos d'aquest any. Els socialistes critiquen que només hi ha un 11% de les actuacions finalitzades i que hi ha un altre 11% d'aquestes que encara no s'han posat en marxa: "Caldria imposar més ritme en aquest compliment pressupostari i haurem de demanar explicacions d'aquest alentiment i quines perspectives té el Govern". Entre els punts on veuen menys rapidesa hi ha les inversions per a l'ampliació de la dessalinitzadora de Tordera o la del Besòs. Això no obstant, el PSC allarga la mà per als pressupostos de 2024: "Estem a disposició del Govern per parlar-ne, però abans volem saber què ha passat amb els de 2023. Sempre hi ha predisposició a parlar, col·laborar i que Catalunya avanci".

D'altra banda, Romero també ha fet referència a l'aprovació de la reforma del reglament del Congrés que permet l'ús del català, aranès, gallec i eusquera: "Celebrem aquesta reforma, ara ens podrem expressar en les nostres llengües i permet mostrar la pluralitat i diversitat d'Espanya; és una satisfacció que els diputats del PSC es puguin expressar en català". La portaveu del PSC al Parlament també ha explicat que el líder del partit i cap de l'oposició, Salvador Illa, ha iniciat aquest divendres una ronda de contactes amb agents econòmics i socials del país per "analitzar la situació". El tret de sortida d'aquesta ronda de contactes l'ha fet amb els líders d'UGT i CCOO a Catalunya.