Carregant...

El president d'Òmnium Cultural, Xavier Antich, ha aprofitat la Festa per la Llibertat que l'entitat celebra cada Diada a l'Arc de Triomf de Barcelona per fer una crida a reconstruir un "front cívic ampli, majoritari i radicalment democràtic" que permeti recuperar els grans consensos del catalanisme, el sobiranisme i l'independentisme. Antich ha situat l'ascens de l'extrema dreta i el populisme, enviant un missatge clar a Aliança Catalana com una de les principals amenaces per a la construcció nacional i ha reclamat passar "de la reacció al projecte".

"Som en una cruïlla decisiva. Potser històrica", ha advertit el president d'Òmnium, que ha contraposat dos camins: "O la fractura social, la polarització, l'enfrontament permanent, la paràlisi i el precipici autoritari. O la cohesió social, la voluntat d'entesa, el respecte pel pluralisme i la diversitat, l'enfortiment del sentiment de pertinença, la construcció nacional i la radicalitat democràtica". En aquest sentit, ha defensat que l'independentisme no pot limitar-se a actuar a la contra i ha reclamat un projecte de país capaç de tornar a articular una majoria social.

🔴 Diada de Catalunya 2026, DIRECTE | Segueix els actes i les ofrenes de l'11 de setembre

 

"No hi ha res menys català que expulsar de la catalanitat una part del país"

Antich ha carregat contra el "catastrofisme permanent" i contra els qui converteixen "la confrontació indiscriminada" en la seva principal lògica política. Segons el president d'Òmnium, aquestes dinàmiques alimenten el desànim i la polarització i creen "el clima més favorable per a l'emergència dels monstres: del populisme a l'extrema dreta, dues cares del mateix fenomen". Ha denunciat especialment les forces que, segons ha dit, converteixen la ràbia, l'enuig i l'odi en la seva guia política i "criminalitzen o posen sota sospita una part de la societat catalana".

 

El president d'Òmnium ha situat la immigració i la cohesió social en el centre del seu discurs. Ha reivindicat Catalunya com una societat d'acollida i ha advertit que el projecte nacional no pot excloure cap part de la població. "No hi ha res menys català que expulsar de la catalanitat una part del país: que ens hem tornat bojos?", ha proclamat.

 

Antich ha defensat que "sense cohesió social, no hi pot haver emancipació social ni alliberament nacional ni independència" i ha reivindicat el model d'"un sol poble, unit en la diversitat", amb la llengua catalana i l'escola com a instruments de cohesió i igualtat d'oportunitats. També ha recuperat unes paraules de Jordi Carbonell pronunciades a Sant Boi el 1976: "Els nouvinguts són benvinguts, són nous catalans". En aquest context, ha alertat contra les propostes de l'extrema dreta que plantegen "expulsar migrants o posar-los sota sospita permanent", així com contra les que, segons ha denunciat, contribueixen a erosionar les institucions, desacreditar els partits democràtics i aprofundir en la fractura social. "Aquestes opcions polítiques són abominables", ha sentenciat.

El president d'Òmnium, Xavier Antich, en el seu acte per la Diada /  Montse Giralt

La Diada de Sant Boi, 50 anys després

Antich també ha volgut vincular el moment actual amb el 50è aniversari de la Diada de Sant Boi i de la Marxa de la Llibertat. Ha reivindicat aquell moment com l'inici d'un "fil roig" que arriba fins al present i que identifica el catalanisme amb la defensa dels drets i les llibertats i amb l'aspiració a recuperar la sobirania nacional. "Ser catalanistes és la nostra forma de ser demòcrates", ha afirmat. I ha afegit que, després que l'independentisme hagi assolit "la majoria dins del consens catalanista", "ser independentistes és la nostra forma de ser demòcrates".

El president d'Òmnium ha ampliat la mirada més enllà de Catalunya i ha advertit que el debat sobre l'extrema dreta no és exclusivament català. Ha citat l'avenç de forces populistes i ultradretanes a diversos països europeus, però també ha reivindicat els casos de Gal·les, Escòcia, Irlanda del Nord, Euskal Herria i el Quebec com a exemples de nacions sense estat que, segons ha defensat, avancen a partir de "grans majories socials i polítiques" i de la democràcia i la cohesió social i cultural. "La batalla continua essent la de Popper: o estar a favor de la societat oberta o dels seus enemics", ha afirmat.

"No n'hi ha prou amb reaccionar a la contra"

Antich ha defensat que l'independentisme ha de superar una etapa de resistència i recuperar la iniciativa política. "No n'hi ha prou amb reaccionar a la contra. Ha arribat, de nou, l'hora de passar de la reacció al projecte", ha proclamat. En aquest punt, ha situat també l'Estat espanyol com un obstacle per al projecte català. "L'Estat espanyol no és la solució, sinó part del problema, i per això volem sortir-ne", ha afirmat. Alhora, ha reivindicat el dret de Catalunya a decidir el seu futur polític i ha diferenciat els efectes de l'amnistia de la resolució del conflicte polític.

"L'aplicació total de l'amnistia, per la que tant hem lluitat, resoldrà, amb moltíssim retard, la repressió política, policial i judicial, però només l'autodeterminació permetrà resoldre democràticament el conflicte polític encara vigent entre Catalunya i Espanya", ha defensat. Òmnium, ha anunciat Antich, continuarà defensant que Catalunya esdevingui un Estat propi, però considera que per arribar-hi cal reconstruir abans una majoria social al voltant d'uns consensos compartits.

La Festa de la Llibertat d'Òmnium aquesta Diada / Montse Giralt

La crida d'Òmnium als partits independentistes

És en aquest punt on Antich ha fet el principal anunci polític del discurs: una crida a la societat civil per tornar a articular un espai transversal al voltant dels grans consensos del catalanisme democràtic. Ha recordat els precedents de la manifestació del 10 de juliol del 2010, el Pacte Nacional pel Dret a Decidir del 2013, el Pacte Nacional pel Referèndum del 2016 i l'Acord Social per l'Amnistia i l'Autodeterminació del 2022. "2010, 2013, 2016, 2022... Toca retrobar-se. Seure, parlar i actuar. No per resistir, sinó per construir i avançar", ha afirmat.

El president d'Òmnium ha reclamat així "un gran acord de tot el catalanisme democràtic, el sobiranisme i l'independentisme" per tornar a trobar "el comú denominador de la gran majoria social d'aquest país". L'entitat vol impulsar un "front cívic de continguts" que fixi les grans línies de consens que les forces catalanistes, sobiranistes i independentistes haurien de defensar durant els pròxims anys. Antich ha advertit que el nou curs polític estarà marcat per un "cicle electoral llarg i diabòlic" i per una situació internacional que considera excepcional. Davant d'això, ha reclamat "tornar a vertebrar el carril central del país", que ha definit com a "divers, plural i transversal", però unit per uns principis democràtics comuns.

"Qui viu i treballa a Catalunya som un sol poble"

"Cal assegurar la justícia social per a qui viu i treballa a Catalunya com un sol poble. Cal avançar en termes democràtics: en drets, llibertats i sobirania nacional. Cal trobar com donar forma, avui, al gran consens de la societat catalana: que Catalunya és una nació i que té dret a decidir democràticament el seu futur polític", ha proclamat.

Finalment, Antich ha interpel·lat directament els partits sobiranistes perquè siguin capaços de traslladar aquests consensos a la política institucional. "Per això interpel·lem els partits sobiranistes a esforçar-se per traduir políticament, com heu sabut fer tants cops, aquests consensos socials pels quals ens comprometem a treballar", ha afirmat. El president d'Òmnium ha tancat el discurs reivindicant l'esperança davant del malestar i l'avenç de l'extrema dreta. "La nit és molt llarga, però sempre es fa de dia, i l'hivern és molt dur, però sempre arriba la primavera", ha citat, abans de concloure: "Som aquí: apel·lant a l'esperança. Per fer que vingui un altre juny. La lluita continua!".