El govern espanyol, conjuntament amb el dels altres països afectats i la Unió Europea, continua treballant i ultimant els detalls del gasoducte que connectarà Barcelona i Marsella, també conegut com a Bar-Mar o H2Med. Ara, treballen contrarellotge, ja que el projecte conjunt amb França i Portugal s'ha de presentar en les pròximes hores i inclou un canvi substancial: aquest només transportarà hidrogen verd i es descarta el gas natural, tal com es contemplava inicialment. A què es deu aquest canvi? Doncs al fet que eliminant el gas natural de l'operació podran optar al màxim finançament per part de la Unió Europea, és a dir, un 50% del seu cost total. 

Quan es va anunciar, després de la constant negativa del govern d'Emmanuel Macron al MidCat, aquest projecte, es va preveure que la nova infraestructura entre Catalunya i França podria transportar gas natural, tot i que el seu objectiu a llarg termini era que es destinés exclusivament a l'hidrogen verd, finalment aquest només serà construït per transportar aquest últim element, segons ha informat Europa Press, ja que les normes per demanar finançament europeu així ho exigeixen. Demà mateix, el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, juntament amb Macron i el primer ministre portuguès, António Costa, escenificaran la seva entesa aquest divendres a Alacant, on se celebra la cimera Euromediterrània.

Finançar entre un 30 i un 50%

Abans que aquesta se celebri, però, tindrà lloc una reunió dels tres països amb la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, on els governs hauran de mostrar un compromís ferm amb aquest projecte i detallaran els nivells de costos, estudis de viabilitat de mercat i mediambientals, així com un "full de ruta" per aquest corredor d'hidrogen verd que hauria d'estar operatiu el 2030. Cal tenir en compte que el pròxim dijous 15 de desembre acaba el termini per captar fons europeus pel finançament d'aquesta infraestructura que podria representar entre un 30 i un 50% del cost total. 

L'objectiu real del govern espanyol és que Europa financi tant com sigui possible aquest projecte i volen aprofitar aquesta reunió amb Von der Leyen per traslladar un missatge important, que la presidenta de l'executiu comunitari els hi dona suport perquè és un projecte de continent que beneficia tota la Unió Europea. Amb tot, el tub entre Barcelona i Marsella no és l'únic element del Corredor d'Energia Verda que connectarà els països involucrats a la xarxa elèctrica de la UE, també s'hi inclou el projecte que connecta Portugal amb Zamora.