La infiltració de dues mosses en una assemblea docent el curs escolar passat no està documentada, segons han traslladat el Departament d'Interior i els Mossos d'Esquadra al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC). En un informe breu de l'intendent en cap de la Comissaria General d'Informació dels Mossos, Carles Hernàndez, aquest assegura que "no es disposa i, per tant, no es pot aportar cap documentació relativa a ordres de serveis o de planificació i valoració, ni informes d'intervenció ni en definitiva, cap expedient, atès que no es van elaborar". La informació que es desprèn de l'informe ha estat avançada per elDiario.es i ElNacional.cat ho ha pogut confirmar.
Aquest mateix informe assegura que la reunió dels professors no va ser gravada ni amb imatge ni amb so per part de les agents infiltrades i justifica la falta de documentació i de gravacions pel "caràcter confidencial i reservat de les funcions de la Comissaria General d'Informació". Segons indica l'escrit, aquesta confidencialitat "determina que l'activitat que realitza no es materialitzi en protocols escrits d'actuació ni en documentació que reflecteixi formalment totes i cadascuna de les actuacions d'obtenció i tractament de la informació relacionada amb aquestes valoracions".
La possible documentació existent va ser reclamada pel TSJC a petició de la CGT, després que es descobrís la infiltració policial en una assemblea docent de Barcelona del passat 6 de maig i en ple conflicte laboral entre els mestres i el Departament d'Educació. Això va encendre encara més els ànims entre els membres del sector de l'educació i va fer que el Parlament reprovés la consellera d'Interior, Núria Parlon, i el director general de la Policia, Josep Lluís Trapero. Uns ànims que encara continuen caldejats: a un dia de començar el nou curs, no hi ha acord entre el Departament i alguns sindicats —entre ells el sindicat majoritari USTEC—, que han decidit mantenir la vaga convocada pel primer dia de classe, aquest dimarts 8 de setembre.
Valorar amenaces i riscos en un context de manifestacions
Segons Hernàndez, el motiu de la infiltració va ser perquè un decret del 2023 encarregava a la seva comissaria la tasca de recollir i tractar informació operativa sobre conflictivitat laboral i social, entre altres funcions, i així poder valorar amenaces i riscos. Per això, l'escrit assenyala que la comissaria obtén, tracta, analitza i integra informació sobre aquests conflictes, com a "fenòmens susceptibles de generar escenaris de tensió o d'alteració de l'ordre públic", però que la recollida i tractament de la informació només té finalitats preventives, per tal de tenir un "coneixement anticipat i contextualitzat" que permeti una "adequada avaluació de riscos i amenaces que poden afectar la seguretat pública, l'ordre públic i la convivència democràtica". Aquesta informació, doncs, havia de ser tinguda en compte pels comandaments policials per tal de dimensionar el dispositiu policial necessari i adoptar les mesures operatives pertinents en cada cas.