Els Mossos d'Esquadra han justificat aquest divendres al migdia, en una breu nota difosa pel departament d’Interior, la infiltració de dos agents en reunions d’un sindicat vinculat a la preparació de la vaga de professors, assegurant que es tracta d’una actuació emparada per la normativa vigent. Després de les primeres hores de silenci i de no confirmar els fets, mentre el soroll s'anava fent més gran, el cos policial ha fet públic un comunicat en què defensa que aquestes pràctiques formen part de les funcions assignades a la Comissaria General d’Informació (CGINF) i que tenen com a objectiu analitzar possibles riscos vinculats a la conflictivitat social i laboral.

Segons el posicionament oficial, la Comissaria d’Informació té atribuïdes per llei, i específicament per l’article 109 del decret d’estructura de la Direcció General de la Policia, competències de recollida i tractament d’informació operativa en aquest àmbit. Els Mossos remarquen que aquesta tasca no és discrecional, sinó que respon a una “obligació normativa” que ja constava en decrets anteriors, com el del 2011, i que es manté en l’actual estructura aprovada el 2023. 

"Amenaces i riscos"

L’objectiu, insisteixen, és poder fer una valoració d’amenaces i riscos per garantir la seguretat pública. No només és legal, assegura Interior, sinó que estan obligats a fer-ho. En el comunicat, el cos també defensa que respecta el dret de vaga, la llibertat sindical i el dret de reunió, i assegura que la seva funció és vetllar perquè aquests drets es puguin exercir amb garanties i sense incidents. “La nostra obligació és garantir-los tots, així com la seguretat pública”, remarquen en aquest escrit difós més de 24 hores després de conèixer els fets.

La revelació de la infiltració ha provocat un fort terratrèmol polític. Partits com Esquerra, Comuns i la CUP han reclamat la dimissió del director general de la policia, Josep Lluís Trapero, i han exigit explicacions sobre una actuació que consideren greu a la consellera Núria Parlon, titular d’Interior, i també a Esther Niubó, consellera d’Educació. Alhora, els Mossos, però, han assegurat que es posen a disposició dels grups parlamentaris per donar comptes de les seves actuacions i defensar la legalitat del procediment. Cal recordar que van ser membres del col·lectiu de docents de Barcelona que van detectar les dues agents d'Informació en una assemblea oberta i, quan van preguntar qui eren, després de tenir sospites que eren policies, les van fer fora; les dues agents van marxar. Fonts policials han acceptat a ElNacional.cat que s'han fet operacions encobertes semblants, en el moviment educatiu i d'altres sectors en disputa amb l'administració o amb altres empreses o organitzacions.

Sallent critica l'operació

Per la seva banda, qui va ser cap dels Mossos, Eduard Sallent, ha criticat en un dur escrit a Twitter, ara X, assegurant que ningú, ni políticament ni policialment, va valorar la seguretat operativa de la infiltració i ha assegurat que a Catalunya, aquest tipus d'accions, per la dimensió del nostre país, no són aconsellables, i que ara caldrà actuar per protegir la integritat de les dues agents encobertes que van ser descobertes.