La ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez (PSC), ha manifestat que l'aixecament de les barreres dels peatges que tindrà lloc aquesta mitjanit suposa un "dia molt esperat i especial" per a Catalunya i ha celebrat que la imatge d'acumulació de trànsit als peatges "passarà a la història a partir de demà". La màxima responsable del Ministeri de Transports ha fet aquestes declaracions davant del peatge de la Roca del Vallès, un dels que eliminaran la barrera física a partir de les dotze de la nit a conseqüència de la decisió del govern espanyol de no renovar les concessions de l'AP-7 i de l'AP-2.

De fet, la ministra Sánchez ha volgut treure pit de la decisió de l'executiu estatal sobre la fi dels peatges: "Es compleix un compromís adquirit el 2018 i som el primer govern que no prorroga els peatges". També ha destacat que Catalunya està lliure de peatges en matèria de la xarxa de carreteres de l'Estat, però que en canvi això no passa en aquelles vies que són competència de la Generalitat.

Amb aquesta mesura, Raquel Sánchez ha subratllat que Catalunya ja no serà la comunitat autònoma amb més quilòmetres de peatge de l'estat, el que considera que era un "greuge comparatiu amb la resta del territori".

"Homogeneïtat territorial" en el nou model de peatges

Cal recordar, però, que aquest aixecament de barreres no suposa la desaparició de l'esquema de pagar per circular. Per a la ministra de Transports, "no té sentit que el manteniment vagi a càrrec dels pressupostos de l'Estat". En aquest sentit, ha expressat que el pagament es recuperarà, però que serà un "sistema públic, just i homogeni territorialment, que no causi greuges i diferències entre territoris". Paral·lelament, sobre aquest nou model, Raquel Sánchez sosté que "en cap cas serà assimilable ni tindrà res a veure amb la idea de peatge tal i com es coneix".

raquel sánchez teresa cunillera peajes ap7 ap2 la roca del vallès acn

Imatge: Raquel Sánchez i Teresa Cunillera, a l'acte al peatge de la Roca del Vallès. ACN.

Encara sobre l'aixecament de barreres que es concretarà aquesta mitjanit, Sánchez augura que suposarà un "augment de trànsit" a les vies que passen a ser gratuïtes i que això requerirà "necessitats addicionals", que implicaran un increment de les licitacions que garanteixin "un manteniment correcte" de les infraestructures.

Els càlculs que s'han fet fins ara detallen que aquesta mesura que es comença a implementar aquest dimecres 1 de setembre implicarà un estalvi de 752 milions d'euros a Catalunya. Concretament, les concessions que acaben són les de l'AP-7, AP-2, C-32 nord i C-33.

Els peatges que seguiran funcionant amb el model de pagament com a tal afecten 120 quilòmetres del territori català: és el cas del Túnel del Cadí, el tram Sant Cugat-Manresa, el tram Castelldefels-El Vendrell i els túnels de Vallvidrera.

 

Imatge principal: Raquel Sánchez, en l'acte de presentació de l'aixecament de barreres dels peatges a la Roca del Vallès. ACN.