“No necessito tothom ara, necessito Balas”. La frase la va pronunciar el febrer del 2025 Leire Díez, referint-se a José Antonio Balas, en una reunió que va tenir lloc al despatx d’advocats de Jacobo Teijelo. L’acompanyava l’empresari Javier Pérez Dolset, un home de la seva confiança, i parlaven amb Alejandro Hamlyn, que es va connectar per videotrucada des de Dubai. La filtració de l’àudio d’aquesta trobada ha desencadenat ara una autèntica tempesta política que esquitxa de ple al PSOE. Reconstruïm els fets presentant, un per un, als principals protagonistes d’un escàndol que ha arribat fins a les entranyes de Ferraz.
Leire Díez, la “periodista i socialista” que nega que sigui fontanera
Mediàticament, se la coneix com la fontanera del PSOE, malgrat que ella fuig d’aquesta denominació. Es presenta com a “socialista i periodista”. “La meva feina és la meva feina i en cap cas l’he dut a terme en nom de ningú [...] Ni fontanera ni covarda”, va subratllar el dimecres en una compareixença pública. En l’àudio que va difondre El Confidencial fa quinze diez, se l’escoltava demanant informació per desacreditar l’UCO de la Guàrdia Civil i oferint pactes amb la Fiscalia. Posteriorment, ha negat qualsevol maniobra fosca, ha emmarcat aquella conversa en una investigació que està fent des de fa temps per publicar un llibre sobre les clavegueres de l’Estat i ha reconegut que va mentir per seduir a les fonts. “Vaig dir boles per donar i per vendre. [...] No conec ningú a la Fiscalia. [...] Anava amb una estratègia d’intentar treure la màxima informació possible”, ha anat repetint en diferents entrevistes.
Després de ser tinent d’alcalde pel PSOE a Horta de Pas (Cantàbria), va ser cap de Comunicació a l’empresa pública Enusa entre el 2018 i el 2021 i directora de Filatèlia i Relacions Institucionals a Correus entre el 2022 i el 2024, un lloc per al qual va ser proposada per Juan Manuel Serrano, que havia estat cap de gabinet de Pedro Sánchez. També va formar part de l’equip de xarxes socials de la candidatura de Sánchez a les primàries socialistes del 2014. Dimarts va comunicar al PSOE la seva decisió de donar-se de baixa voluntàriament com a militant i va entregar un pendrive amb la informació que ha recopilat en les investigacions que ha fet com a “autònoma” i “freelance”. El PSOE l’ha portat a la Fiscalia, que l’està examinant.
📝 Les noves revelacions de Leire Díez: l’USB a Ferraz, un precontracte per al llibre, “boles” i Aldama
📝 Leire Díez reconeix ara que mentia per apropar-se a les seves fonts: “No conec ningú a la Fiscalia”
Els últims dies ha trencat el silenci i, després d’una compareixença pública de vuit minuts sense preguntes, ha protagonitzat un autèntic tour pels mitjans de comunicació. “Ni he treballat, ni treballo amb el PSOE, ni faig de fontanera. No he parlat mai en nom del partit”, ha insistit. Ha revelat que té un precontracte amb una editorial des de fa sis mesos per publicar el llibre i ha confessat que vol que vegi la llum a finals d’any. Així mateix, ha relatat que s’ha reunit amb José Manuel Villarejo, perquè li expliqués “maneres de funcionar” de les clavegueres de l’Estat, amb Sandro Rosell, amb qui va parlar “molt llargament” sobre aquesta qüestió, i amb el diputat de Junts Josep Pagès, per abordar l’operació Catalunya. També ha negat que es reunís amb la directora de la Guàrdia Civil i que intervingués o interferís en el vot per correu a les eleccions del 23J.
Víctor de Aldama, l’aconseguidor del cas Koldo que va sortir de la presó prometent proves contra Sánchez
Està sent investigat en dues causes judicials: en la trama dels hidrocarburs, una causa que el van portar a estar 43 dies en presó preventiva, i en el cas Koldo, en el qual era el presumpte aconseguidor de la trama. Va aconseguir sortir de la presó després d’oferir-se col·laborar amb la Fiscalia i d’una declaració de dues hores a l’Audiència Nacional en la qual, entre altres coses, va apuntar directament contra Pedro Sánchez i va assegurar sense proves que Santos Cerdán, José Luis Ábalos i Koldo García van rebre sobres de diners. El jutge Santiago Pedraz (que investiga la trama dels hidocarburos) el va enviar inicialment a la presó per ser un dels màxims responsables d’una xarxa criminal que va defraudar més de 182 milions d’euros. Ara bé, un mes i mig després, el que va dir davant del jutge Ismael Moreno (que investiga el cas Koldo) li va valer perquè Pedraz el deixés en llibertat.
🎥 Els moments clau de la declaració de Víctor de Aldama davant del jutge | VÍDEO
Ens hem de remuntar al 21 de novembre del 2024. Després de la declaració a l’Audiència Nacional, Pedro Sánchez va sortir al pas de les acusacions traient-li tota la credibilitat: “Les declaracions em mereixen el crèdit que té, cap. Haurà de ser ell qui provi aquestes insinuacions i acusacions. Quina inventada! És la prova que l’estratègia de defensa d’aquest personatge és la mentida”. Ho va dir al pati del Congrés i, poques hores, després Aldama sortia de la presó de Soto del Real llançat una amenaça: “Que no es preocupi el senyor Sánchez, tindrà proves”. Tanmateix, des d’aleshores les proves han estat circumstancials i en compte gotes.
Des d’aleshores la seva exposició mediàtica s’havia reduït fins que, per sorpresa, dimecres va irrompre a la compareixença de Leire Díez amb actitud desafiadora. “Aquesta senyora està mentint, és tot una pantomima i s’està rient de tothom. [...] És una pocavergonya”, va dir davant dels periodistes després de perseguir-la uns metres. “Se n’assabentaran aquesta, Santos Cerdán i el president del govern espanyol”, va afegir.
Fa mesos, la Guàrdia Civil va concloure que Aldama era el “nexe corruptor” que connectava de manera “premeditada” i amb “intencions clarament espúries” el Ministeri de Transports (quan estava encapçalat per José Luis Ábalos) amb la trama Koldo. L’UCO va esgrimir que les societats d’Aldama “no només li proporcionaven beneficis econòmics directes derivats de la penetració” al Ministeri, sinó que també eren utilitzades com a “vehicles per efectuar pagaments il·lícits o obsequis amb la finalitat d’assegurar la complicitat de certs treballadors públics”.
Javier Pérez Dolset, l’empresari que protegeix Leire Díez i investiga amb ella
Empresari, és el fundador i expresident de Zed Worldwide (una companyia tecnològica espanyola) i va ser un dels creadors de Commandos (el videojoc espanyol més venut de la història). Està investigat per l’Audiència Nacional per la fallida de Zed Worldwide: va ser detingut el 2017 per suposadament desviar subvencions públiques després que l’empresa fes fallida, va ser enviat a presó provisional i va sortir després d’abonar una fiança de 60.000 euros. La Fiscalia Anticorrupció l’assenyala per un presumpte perjudici patrimonial xifrat en més de 100 milions d’euros, però ell assegura que va ser víctima d’un muntatge policial i mediàtic.
Va conèixer Leire Díez el 2019 arran de la investigació que va iniciar en sentir-se víctima d’activitats irregulars de José Manuel Villarejo i, des d’aleshores, investiguen junts les clavegueres de l’Estat. Dimecres, després de la compareixença pública de Leire Díez, va ser qui va empènyer Víctor de Aldama per allunyar-lo de Díez. “De sobte, ha aparegut aquest senyor que ha entrat com un llamp cap a ella. S’ha muntat una batussa... és que aquest anava a agredir-la”, va relatar en una entrevista a El Món RAC1. En els últims dies, també s’ha desmarcat del PSOE: “No, jo no soc el fontaner de ningú. Jo mai he tingut un cap, no treballo per a ningú, només treballo per restituir el meu bon nom, i ho faig en coordinació amb la resta de les víctimes”, va verbalitzar en una entrevista a El Matí de Catalunya Ràdio.
Fa uns dies, El Confidencial va publicar un àudio en el qual ell assegurava que Pedro Sánchez i Santos Cerdán estaven al dia de les maniobres de Leire Díez, però posteriorment ho va desmentir. “Això és Pedro Sánchez, directament amb Santos Cerdán, i directament amb Leire. I a més hi ha molt poca gent addicional que tingui la informació i així seguirà”, s’escolta en un àudio gravat el setembre del 2024. Ara bé, en una entrevista en Catalunya Ràdio es va autoesmenar i va negar que Leire Díez tingués vincles a l’alt nivell: “És una militant de base, no té galons. No té cap contacte amb Pedro Sánchez, cap. [...] Se saludava i intercanviava 15 paraules [amb Santos Cerdán], això no és tenir relació. A l’escalafó, hi ha una diferència abismal entre uns i altres”.
José Antonio Balas, el cap de l’UCO sobre qui Leire Díez volia aconseguir informació
És el cap de Delinqüència Econòmica de la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil. En els últims mesos, ha liderat diverses investigacions sobre la trama dels hidrocarburs, el cas Koldo, la implicació en ell de José Luis Ábalos i els casos de Begoña Gómez, de David Sánchez i del fiscal general de l’estat, processos judicials de l’entorn més proper de Pedro Sánchez. En els últims dies, Leire Díez ha reconegut que, després de les seves investigacions, ha arribat a la conclusió que Antonio Balas està “impol·lut” i “net com la patenta” perquè “ningú ha pogut demostrar res”.
Va ser durant la reunió que s’ha filtrat que un dels advocats presents va demanar a Alejandro Hamlyn informació sobre ell: “Què sabem de Balas? Parla’ns una mica de Balas”. “Jo puc explicar moltíssimes coses del senyor Antonio Balas, tanmateix... Digueu-me què és el que volen de mi”, va contestar ell. I Leire Díez va agafar la paraula: “El que jo no tinc gens de ganes que passi és que aquest senyor es converteixi en botxí de tots nosaltres. I de moment el que està fent és convertir-nos tots en presos i carcellers d’ell”. “Això és el que cal desmuntar. [...] Desmuntant a aquest, es desmunten moltes altres coses”, va afegir.
Tanmateix, Hamlyn va recordar els seus problemes amb la Hisenda Foral del País Basc i va voler saber quina seria la contraprestació: “Jo puc treure molta informació [...] Però necessito saber què passa amb el meu tema, que estic pagant un tema que jo no he muntat, jo no he robat”. I la resposta de Leire Díez va ser clara: “Això és fàcil, veuràs. Si es demostra això de Balas, totes les altres coses venen donades. [...] Jo soc d’abreujar molt això. No necessito tothom ara, d’acord? No necessito tothom. Necessito Balas. D’acord? Així de clar. Necessito Balas”, va reiterar. Ara bé, Hamlyn volia assegurar-se que aconseguiria beneficis. “Vull un paperet, un paperet”.
— Leire Díez: A mi, que hi hagi quatre coses documentades, em val.
— Alejandro Hamlyn: Tinc una cosa... Amb una cosa que et doni [de Bales] ja està, està mort.
— Leire Díez: Doncs perfecte. Ja està. Millor encara m’ho poses.
Un dels passatges que van cridar més l’atenció va ser quan Leire Díez va obrir la porta que els fiscals es desplacessin a Dubai per veure’s amb Hamlyn. “Els fiscals també es mouen. En aquest país viatgen, no hi ha cap problema”, va replicar ella després de les reticències d’Hamlyn. I Javier Pérez Dolset va reblar l’oferta: “Què és el que podem portar a la taula? T’ho dic així pel broc gros: un acord amb l’Advocacia de l’Estat i la Fiscalia”. Ara bé, en els últims dies, Leire Díez ha negat que tingués una capacitat real de complir tot el que oferia: “Aquests pactes s’han produït? Alguna cosa ha passat? Ja dic jo que no”, va afirmar en una entrevista a El Món RAC1.
Alejandro Hamlyn, un empresari jutjat per frau en hidrocarburs sota la lupa de la Interpol
És un empresari basc i el president del Grup Hafesa (que comercialitza i distribueix productes petrolífers), actualment està a Dubai i serà jutjat a l’Audiència Nacional per un suposat frau de 154 milions d’euros de l’IVA d’hidrocarburs. Va participar telemàticament en la reunió que va ser gravada i filtrada: suposadament era perquè Jacobo Teijelo es convertís en el seu nou advocat, ell es va oferir a facilitar informació comprometedora contra l’UCO, però ara afirma que “tot el que es va dir allà era mentida”.
El judici pel cas Hafesa havia de començar el 26 de maig, però es va suspendre perquè ell no va anar-hi al·legant que no pot sortir dels Emirats Àrabs Units perquè té un impagament d’un deute de 5.000 euros. S’ha programat novament per al 30 de juny. A més, l’Audiència Nacional ha sol·licitat a la Interpol que comprovi quina és la seva situació i verifiqui la prohibició de sortida. És el pas previ a ordenar la seva recerca i captura. A la interlocutòria d’obertura del judici oral, el jutge José Luis Calama atribuïa a tots els acusats presumptes delictes d’organització criminal, blanqueig de capitals i quatre delictes contra la Hisenda Pública. La Fiscalia situa Alejandro Hamlyn com a cap d’una organització criminal i demana per a ell una pena de més de 50 anys de presó.
Jacobo Teijelo, l’advocat de Pérez Dolset i l’amfitrió de la conversa filtrada
És l’advocat de l’empresari Javier Pérez Dolset. La conversa que es va gravar i es va filtrar va tenir lloc al seu despatx: ha denunciat que va ser un enregistrament clandestí, manipulat i parcial i ha esgrimit que les afirmacions van ser en “sentit figurat” i sense cap capacitat real d’oferir beneficis judicials. A més, és l’advocat de Juan Sánchez Yepes (un guàrdia civil investigat per revelar informació sobre empreses d’hidrocarburs) i en el passat va ser el lletrat d’Abu Dahdah (el que es va considerar cap d’Al-Qaida a Espanya, que va passar 12 anys a la presó).
José Antonio Choclán, “l’advocat de les estrelles” i d’Aldama amb un paper “molt actiu” en les filtracions
Penalista “expert a arribar a acords”, col·loquialment conegut com “l’advocat de les estrelles” i exjutge de l’Audiència Nacional, actualment defensa Víctor de Aldama, Rubén Villalba (un agent de la Guàrdia Civil investigat al cas Koldo) i Alejandro Hamlyn. En el passat, ha defensat Cristiano Ronaldo, Rita Barberá, Cristina Cifuentes en el cas del màster, Francisco Correa a la Gürtel, David Marjaliza a la Púnica o Corinna Larsen contra el rei emèrit Joan Carles I. Segons Javier Pérez Dolset, el seu bufet hauria espiat el de Jacobo Teijelo en una “guerra entre dos bufets d’advocats enfrontats, amb un guàrdia civil investigat cada un”. A més, Leire Díez va reconèixer a Todo es mentira que creu que Choclán té un “paper molt actiu en les filtracions”.
Santos Cerdán, el secretari d’Organització del PSOE
És el secretari d’Organització del PSOE, el número tres del partit i un home de la màxima confiança de Pedro Sánchez. De fet, és l’interlocutor habitual amb Carles Puigdemont i va ser qui es va desplaçar a Brussel·les el novembre del 2023 per tancar l’acord amb Junts per a la investidura de Sánchez. Segons ha relatat aquests dies Leire Díez, ambdós es van reunir una vegada a Ferraz, juntament amb la periodista Patricia López i l’empresari Javier Pérez Dolset, per mostrar-li uns àudios de Villarejo. “Jo no he tingut mai relació fluida ni regular amb Ferraz, no m’han trucat mai més. Jo dono per fet que si tu dones una informació i no et truquen i no es fa res amb ella, és que no estan interessats”, va verbalitzar Leire Díez a El Món RAC1.
José Grinda, el fiscal anticorrupció del 3%
És fiscal anticorrupció, va ser impulsor del cas 3% contra Convergència i de la causa (arxivada) contra Carles Puigdemont per Aigües de Girona i va ser un dels responsables del cas que va acabar amb el tancament de la Banca Privada d’Andorra (BPA). També va estar al darrere de la investigació que afecta Javier Pérez Dolset per la fallida del Grup Zed, per a qui va demanar presó provisional. El seu nom ha tornat recentment a l’actualitat perquè El Español va revelar que Leire Díez havia ofert a diversos mitjans de comunicació un vídeo de caràcter sexual de José Grinda amb la intenció de desprestigiar-lo. Així mateix, Grinda va sortir en la primera conversa filtrada en la qual quedava clar l’interès de Leire Díez en ell. “Hi ha una cosa que m’interessa que me l’aclareixis bé, porfa, i és el tema Grinda [...] Explica’m allò de Grinda”, deia.
Fa uns mesos, ElNacional.cat va revelar que Grinda havia estat protegit de les acusacions de pedofília. En concret, s’havia vist involucrat en dos casos: el seu nom va desaparèixer en una de les causes i l’altra va ser arxivada. En un enregistrament al qual va tenir accés aquest diari, Francisco Martínez (el secretari d’Estat de Seguretat amb Jorge Fernández Díaz) reconeixia que havia vist personalment les proves que van desaparèixer: “Ho vaig veure al seu dia, el sumari amb les descàrregues i el seu nom i la seva direcció. I tot això va desaparèixer. Això no m’ho han explicat, ho he vist jo”.