La jutgessa que investiga la gestió de la dana del 29 d’octubre de 2024 a la província de València ha rebutjat la petició de l’expresident de la Generalitat Valenciana, Carlos Mazón, de personar-se en la causa judicial. La decisió arriba en un moment clau del procediment, marcat per les diligències per aclarir responsabilitats en una catàstrofe que va causar 230 víctimes mortals.

La magistrada considera que Mazón no pot formar part del procés en qualitat de part perquè ha estat citat com a testimoni i, a més, no hi ha indicis que apuntin a una possible responsabilitat penal per part seva. Aquesta doble condició —testimoni i absència d’indicis— impedeix, segons la interlocutòria, que pugui intervenir en la causa amb capacitat de defensa pròpia.

La petició de l’expresident s’havia formalitzat pocs dies després que el jutjat acordés la seva citació com a testimoni. Prèviament, el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana ja havia descartat imputar-lo en la investigació perquè no apreciava indicis de delicte en la seva actuació durant la gestió de l’episodi meteorològic extrem.

Per què volia Mazón personar-se a la causa?

Mazón havia justificat la seva voluntat de personar-se al·legant la necessitat de protegir els seus interessos i conèixer de primera mà l’evolució de la investigació. En concret, argumentava que volia saber si continuava sent objecte d’alguna línia d’indagació malgrat la decisió del tribunal superior. “Crec que tinc dret a saber-ho”, havia afirmat davant dels mitjans de comunicació.

Tot i això, la jutgessa instructora discrepa d’aquest plantejament. Considera que la condició de testimoni no dona dret a accedir al conjunt de les actuacions ni a intervenir en el procediment com si es tractés d’una part afectada. En aquest sentit, la resolució subratlla que el procés continua centrat en l’anàlisi dels fets i en la determinació de possibles responsabilitats, però sense que, de moment, s’hagi identificat cap indici contra l’expresident.

La investigació judicial sobre la DANA continua avançant amb la recopilació de proves i testimonis per aclarir com es va gestionar una emergència que va tenir conseqüències devastadores. L’episodi, considerat un dels més greus dels últims anys a la Comunitat Valenciana, va provocar greus inundacions i importants danys materials, a més d’un elevat nombre de víctimes.

En aquest context, la decisió de la jutgessa marca els límits de participació dels actors polítics en el procediment judicial. També reforça la idea que, almenys en aquesta fase, el focus es manté en l’esclariment dels fets més que en la depuració de responsabilitats penals concretes.

El cas continua obert i sota una forta atenció pública, tant per la magnitud de la tragèdia com per les possibles implicacions polítiques. Mentrestant, la negativa a la personació de Mazón deixa clar que, per ara, el seu paper en la causa es limita al de testimoni.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!