Carregant...

El jutge de l'Audiència Nacional Santiago Pedraz ha rebutjat imputar el PSOE "en aquest moment" en el cas Leire Díez perquè falten per practicar algunes diligències en el marc de la causa en la qual investiga una suposada organització per a desestabilitzar les causes judicials que afectessin el PSOE i al govern espanyol, segons una resolució comunicada aquest divendres. La Fiscalia Anticorrupció va expressar el mateix posicionament. El PP, que representa l'acusació popular unificada de diferents entitats, va demanar la imputació del PSOE, després que el president Pedro Sánchez convoqués aquest dilluns eleccions anticipades pel 29 de novembre.

En la resolució, el magistrat es basa en la doctrina del Tribunal Suprem en relació amb la responsabilitat penal de les persones jurídiques, com és el PSOE, i els requisits que s'exigeixen per a la seva imputació.  Afegeix que, de l'actuat fins al moment, no s'acredita el que s'ha denominat un "principi de prova" atribuir-li la condició d'investigat. "Encara que els fets poguessin presentar en abstracte aparença delictiva per part del PSOE, no s'incorpora encara un element o principi de prova que avali raonablement la seva realitat", afirma el jutge Pedraz.

 

Qui va ordenar els pagaments?

El magistrat també indica que falten diligències a practicar com és la declaració com a investigat de l'exsecretari d'organització del PSOE, Santos Cerdán, considerat el líder de la suposada trama, juntament amb l'exmilitant socialista Leire Díez. També l'anàlisi de la documentació confiscada en la seu del PSOE, al carrer Ferraz, on la Guàrdia Civil va estar més de dotze hores, i en el domicili de Cerdán, i després se'l citarà.

A més, l'instructor explica que s'hauran de concretar els pagaments efectuats a la investigada Leire Díez i a uns altres, així com conèixer la finalitat de la seva actuació i si van ser ordenats i abonats pel secretari d'organització del PSOE des de comptes de titularitat de l'entitat per a la comissió de l'il·lícit encàrrec, cosa que permet establir una connexió objectiva entre l'actuació d'aquell i l'estructura patrimonial de l'organització.

Així mateix, el magistrat indica que caldrà determinar "qui va ordenar materialment aquests pagaments; qui estava autoritzat per a disposar dels comptes; com va ser comptabilitzat; quin concepte es va fer constar en la transferència o comptabilitat; si existien factures, contractes o altres documents destinats a proporcionar una cobertura aparent al pagament; qui va autoritzar o va validar internament la despesa; si va intervenir el departament financer o comptable; si existien límits o doble signa per a determinades disposicions; si els òrgans d'administració van conèixer els pagaments; si van existir alertes internes i, si és el cas, com van ser tractades; si el sistema de control va permetre pagaments d'aquesta naturalesa sense cap comprovació…"