Junts per Catalunya ha qüestionat aquest dimecres el nou decret d'habitatge pactat pels dos socis del govern espanyol: el PSOE i Sumar. Fonts d'ambdues formacions confirmaven aquest migdia que havien arribat a un pacte per incloure-hi, una altra vegada, una pròrroga per als contractes de lloguer de dos anys. I que enviarien als grups parlamentaris del Congrés dels Diputats un esborrany d'un decret que, a banda d'aquest punt, ha d'incloure mesures que han defensat diverses formacions durant la legislatura, amb picadeta d'ullet dirigida directament als juntaires. Hores més tard, els independentistes adverteixen que no donaran suport a cap paquet que no inclogui mesures fiscals i antiokupes.
El partit de Carles Puigdemont defensa que la seva posició sobre l'habitatge és "coneguda i coherent" i l'ha mantinguda "en totes les propostes i votacions" que s'han fet darrerament al Congrés. Segons Junts, la situació de l'habitatge és "insostenible": lamenten que al primer trimestre de 2026 el lloguer ha pujat als municipis catalans i, a Barcelona ciutat, també ha pujat el preu mitjà dels nous contractes. Per als juntaires, això demostra que "les polítiques intervencionistes del govern espanyol no només no han resolt el problema, sinó que l'han agreujat i l'han desplaçat cap als municipis on el problema no era tan greu", per l'aplicació de mesures "sense mètode ni rigor" que "no respecten les competències de Catalunya".
Junts recorda que ha registrat propostes pròpies: desgravació fiscal del lloguer per als llogaters, desgravació d'una part de la quota hipotecària per als petits propietaris, recuperació dels comptes habitatge, mesures per estimular la construcció d'obra nova i mobilitzar l'oferta existent, inversió en habitatge públic, i el desbloqueig de la llei contra l'ocupació il·legal, registrada fa dos anys i encara pendent. També demana que sigui l'Estat espanyol, "com fan la majoria de governs europeus", qui assumeixi el cost de les polítiques socials d'habitatge per a persones vulnerables, i no el petit propietari.
Així, la formació avisa que no donarà suport a un decret que segons ells podria donar cobertura a l'ocupació il·legal o que obri la porta als fons voltor "a costa de la desaparició del petit propietari". Es tracta d'unes mesures que, segons Junts, "han contribuït a encarir els preus i reduir l'oferta, perjudicant els més vulnerables".
Pròrroga de dos anys als contractes de lloguer
Aquest dimecres al migdia, PSOE i Sumar han traslladat que el nou reial decret llei incorpora una pròrroga que podran sol·licitar els llogaters que tinguin contractes amb venciment fins al 30 de juny del 2028. Segons els càlculs dels sumarites, aquesta ampliació del termini suma gairebé un milió de persones potencialment beneficiàries respecte a la mesura anterior, que establia el termini fins al 31 de desembre del 2027.
Per la seva banda, fonts del Ministeri d'Habitatge —en mans del PSOE— destaquen que la mesura forma part d'un text pactat dins del govern espanyol que ara caldrà remetre als grups parlamentaris, per tal d'estudiar quins suports podria tenir quan el decret s'hagi de convalidar al Congrés dels Diputats. La formació més difícil de convèncer és, com ja manifesta en aquest comunicat, Junts. Ja va sumar fa mesos els seus vots a PP i Vox per tombar l'anterior pròrroga. Des de l'executiu de Pedro Sánchez asseguren que mantindran la discreció sobre el contingut d'un text que serà "ampli, ambiciós" i que inclourà solucions estructurals per al problema de l'habitatge.