L’Audiència de Barcelona ja ha fixat les dates per jutjar els exconsellers de Salut, Alba Vergés (ERC) i Josep Maria Argimon (Junts), acusats d’endarrerir la vacunació de la COVID-19 als agents de la policia espanyola i la Guàrdia Civil destinats a Catalunya el 2021. La secció sisena ha fixat deu sessions: el 29 i 30 de juny, i els dies 1, 6, 7, 8, 9, 13, 14 i 15 de juliol de 2026, segons la resolució a la qual ha tingut accés ElNacional.cat aquest dimecres. La Fiscalia de Barcelona demana 12 anys d’inhabilitació a càrrec públic per un delicte de prevaricació per a Vergés i Argimon -quan era director general de l’Institut Català de la Salut- i també per a Marc Ramentol, exsecretari general del Departament de Salut, i Adrià Comella, exdirector de Servei Català de la Salut.
La causa va ser impulsada pel sindical JUPOL, de la policia espanyola, i JUCIL, de la Guàrdia Civil, que en un comunicat han celebrat l'obertura del judici contra els exresponsables de Salut. I asseguren: "Així es demostra que no es va tractar d'un simple error administratiu ni d'una qüestió logística, sinó d'una decisió política intencionada que va posar en risc la salut de centenars de policies i guàrdies civils per motius ideològics.” La defensa dels processats ho neguen amb rotunditat i sostenen que van ser decisions amb criteri tècnic.
Petició de presó
La vacunació dels agents de la policia espanyola i guàrdies civils estava programada per començar de forma massiva a l'aeroport del Prat, el 14 de març de 2021. La direcció de Salut va ordenar aturar-ho perquè des del govern espanyol s'havia indicat que hi havia problemes amb la vacuna AstraZeneca, en detectar-se casos de trombosis, i que només es vacunés les persones majors d'entre 60 i 65 anys. El 22 de març es va indicar que ja es podia tornar a vacunar tothom. En el seu escrit d'acusació, el fiscal sosté que tots els investigats "eren plenament conscients que amb la seva decisió discriminaven" els agents espanyols.
Els sindicats policials van denunciar la paralització de la vacunació als agents espanyols al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), que va ordenar la mesura cautelar de vacunar de forma immediata als policies espanyols. Així, el 10 de maig de 2021 ja s'havien vacunat uns 4.506 agents dels dos cossos policials, i es va finalitzar l'acció el 14 i 19 de maig. El TSJC va obrir la porta a reclamar responsabilitats per la via penal, tal com han fet la Fiscalia i els sindicats policials.
En concret, els sindicats policials reclamen per als dos exconsellers i els tres excàrrecs de Salut tres anys de presó, 15 anys d’inhabilitació i pagar una multa de 72.000 euros pels delictes contra els treballadors i de prevaricació. Inclouen en l'acusació a Francesc Xavier Rodríguez, llavors director de serveis del Departament de Salut, per a qui la Fiscalia va demanar el sobreseïment de la seva imputació.