Carregant...

La Junta Electoral Central (JEC) ha acordat aquest dijous obrir un expedient sancionador al president del govern espanyol, Pedro Sánchez, per declaracions que va fer el 6 d'octubre en una roda de premsa al palau de la Moncloa posterior a la reunió del Consell de Ministres. El cap de l'executiu socialista va comparèixer l'endemà d'haver convocat eleccions generals per al 29 de novembre amb l'excusa d'informar ell mateix sobre els reials decrets llei d'habitatge aprovats amb el seu gabinet. En la seva intervenció davant dels mitjans, va disparar contra PP i Vox i va demanar indirectament el vot per al PSOE i altres formacions d'esquerra per continuar governant la pròxima legislatura. L'òrgan considera que aquestes manifestacions "podrien haver vulnerat" l'article 50.2 de la LOREG i el deure de neutralitat política durant el període electoral, i ordena retirar-les de la web de la Moncloa i dels altres canals oficials. L'acord respon a la denúncia del PP.

La JEC recorda que la roda de premsa es va fer ja dins del període electoral, i afegeix que Sánchez no es va limitar a informar sobre els nous reials decrets llei, sinó que hi va introduir valoracions sobre l'acció del seu govern, sobre l'oposició i sobre la necessitat d'una nova majoria parlamentària. Entre les frases que recull l'acord hi ha "hem multiplicat per vuit els pressupostos", "no només van decaure els reials decrets llei, sinó que també van caure les caretes dels grups parlamentaris" i "a Vox no el fico en l'equació perquè no entenc que facin política, és una altra cosa". També cita la petició "d'una majoria més rotunda, més contundent". La JEC recorda que el president "pot defensar la seva posició política i criticar les d'altres formacions", però que durant el període electoral no pot fer-ho valent-se dels mitjans públics de què disposa pel seu càrrec.

La Junta Electoral Central, a més, afegeix que Sánchez "havia de conèixer prou" les exigències de la legislació electoral, ja que l'ha sancionat anteriorment per motius semblants. A més, l'insta a respectar la neutralitat i l'adverteix que la reiteració d'aquestes conductes pot comportar responsabilitats sancionadores. En canvi, desestima les peticions de Se Acabó La Fiesta sobre l'aprovació dels decrets i la seva eventual convalidació per la Diputació Permanent, perquè són competències constitucionals del govern espanyol i el Congrés dels Diputats. Tot i això, fa una crida a "l'exercici responsable" d'aquestes funcions durant el període electoral.

En un altre acord, sobre una denúncia de Vox, la JEC conclou que no té competència sobre la declaració institucional del 5 d'octubre en què Sánchez va anunciar les eleccions del 29 de novembre, perquè es va fer abans que la convocatòria es publiqués al BOE. Tot i això, requereix la Presidència que retiri de la web i dels canals institucionals expressions com "la pitjor oposició que ha conegut la nostra història democràtica", perquè la seva difusió durant el període electoral és contrària a l'article 50.2.