La desena de persones investigades per la seva suposada participació en el tall de l'autopista AP-7 a Salt (Gironès) convocat pel Tsunami Democràtic el passat 13 de novembre han estat citades aquest dijous a la comissaria del Cos Nacional de Policia i s'han acollit al seu dret a no declarar.
Tots deu estan investigats com a presumptes autors d'un delicte de desordres públics i l'advocat de vuit d'ells, Benet Salellas, ha reclamat que, en no haver-hi danys ni lesions, el cas es discuteixi "en via administrativa i no en via penal". Agents de la Unitat d'Informació de la policia espanyola s'han desplaçat expressament des de Barcelona per prendre declaració als citats.
L'acció, convocada per Tsunami Democràtic, va començar el 12 de novembre a la tarda, després de finalitzar les accions dutes a terme a la frontera amb França, i es va allargar fins al matí següent, quan antiavalots de diferents cossos de seguretat van desallotjar als manifestants de l'autopista.
Salellas ha explicat que tots els investigats s'han acollit al seu dret a no declarar i que molts d'ells "ni tan sols eren al tall". A més, ha recordat que, fins i tot pels que participaven en la protesta, "hi ha un criteri judicial unànime que no és constitutiu de desordres públics". "Perquè sigui així, hi ha d'haver persones lesionades, danys provocats i vincular aquestes persones amb aquests danys o aquestes lesions", ha detallat.
Es tracta segons el lletrat, "de l'enèsima operació del Cos Nacional de Policia a manera d'escarment en aquest model d'operació en què se cita moltes persones, que genera sempre una certa espectacularitat". "El que sabem és que, com moltes altres vegades, en el fons no hi ha una investigació basada en proves, amb documents que realment impliquin les persones que han estat citades", ha afegit. L'advocat, que ha apuntat que també hi ha una investigació d'aquest cas dels Mossos d'Esquadra, ha sostingut que "no té cap sentit que hi hagi dos cossos duplicant" aquesta tasca.
Després de les diligències d'aquest dijous, la policia tancarà l'atestat i el jutjat de guàrdia de Girona s'encarregarà del cas, encara que es desconeix per ara si inclourà altres persones citades en altres punts de Catalunya pels mateixos successos. Arran de l'acció de Tsunami Democràtic, la policia espanyola també ha cridat a declarar quatre persones aquest dijous: una a Barcelona, una a Manresa i dues a Tarragona.