"No acceptem lliçons de ningú, tampoc del conseller d'Educació, Josep González Cambray", ha afirmat en una entrevista a l'ACN el líder del PSC, Salvador Illa, sobre el català i la immersió lingüística després de la sentència del Tribunal Suprem que confirma el 25% de castellà a les aules. El primer secretari del PSC ha reclamat al Govern que per a les reunions sobre el català convoqui a tots els grups i que treballi per un "consens ampli": "S'ha de comptar amb tothom, i tinc moltes diferències amb formacions com el PP, però o despolititzem la llengua a l'escola o anem per mal camí".
Amb el debat sobre la Llei Audiovisual com a centre d'atenció, Illa ha dit que li agradaria que el català també es reconegués en plataformes com Netflix o HBO. El líder del principal partit de l'oposició a Catalunya ha negat que el PSOE hagi enganyat ERC en la negociació sobre la Llei audiovisual i les quotes per a les grans plataformes audiovisuals. I és que, de moment, la normativa es planteja només amb la quota de llengües cooficials en plataformes amb seu a Espanya. "El govern espanyol compleix i complirà els seus compromisos", ha afegit Illa, que ha posat èmfasi en el fet que que Pedro Sánchez "no juga a enganyar o no enganyar" i que es regeix pel "principi de serietat en política".
Quotes de català a les plataformes audiovisuals
Arran de la pregunta sobre si creu escaient que es fixi un percentatge obligatòri per al català a les grans plataformes com Netflix, HBO o Amazon Prime, més enllà de les que tenen seu a Espanya, Illa ha admès que li "agradaria" que hi estigués reconegut. Però ha demanat anar més enllà, ha expressat que en aquestes plataformes "també volen creacions bones" i ha reivindicat que a Catalunya hi ha "molt talent". D'altra banda, ha denunciat que el Govern es posi "exigent" i en canvi no compleixi, per exemple, la llei del cinema a Catalunya. Per això l'ha emplaçat que, per la seva banda, apliqui "el principi d'autoexigència, "li donaria més credibilitat".
Resposta a la sentència del Suprem
Els del puny i la rosa no han assistit a una reunió convocada pel conseller d'Educació després de la sentència del Suprem, en què sí que hi van anar ERC, JxCat, CUP-NCG i En Comú Podem. No hi van anar, segons diuen, perquè Cambray no havia convocat a tots els grups parlamentaris. "S'ha de comptar amb tothom", ha remarcat Illa, que creu que "agradi o no agradi les posicions que cadascú defensa, pel català el millor que es pot fer és recuperar un consens molt ampli".
Tanmateix, Illa ha dit que el PSC "no hi serà" per anar-se a fer "fotos per a desafiar resolucions judicials". En canvi, el Govern sí que pot comptar amb ells, ha dit, per "treballar i recuperar el consens. "La història del PSC i el seu compromís amb la no segregació a Catalunya i amb l'escola en defensa de la cultura catalana i la llengua no admet que ningú ens doni lliçons", ha etzibat. "Jo no en donaré, però no en rebré de ningú, tampoc del conseller", ha conclòs.
Pacte Nacional per la llengua
D'altra banda, Illa ha dit que el PSC es compromet en el pacte nacional per la llengua que proposa l'executiu i ha posat en valor la tasca de la consellera de Cultura, Natàlia Garriga: "Quin contrast amb altres membres del Govern".
El cap dels socialistes catalans ha reafirmat el plantejament del PSC al darrer Congrés de la formació, el desembre del 2019. En aquest sentit, s'ha pronunciat a favor de l'escola en català; que es garanteixi l'ensenyament en català, castellà i anglès; i que siguin els centres qui determinin el percentatge de castellà en funció de l'entorn sociolingüístic.
També ha donat suport al fet que es pugui impartir una matèria més, a banda de llengua i literatura castellana, en aquesta llengua. "No compromet la llengua catalana com a vehicular", ha raonat. I ha exigit "despolititzar l'ús de la llengua". Pel que fa a la decisió del Suprem, ha demanat complir amb les resolucions judicials i ha garantit que "si es treballa de manera adequada, el català no queda compromès per aquesta sentència".
La salut del català
Finalment, i preguntat per si la salut del català és preocupant, Illa ha dit que no hi ha un problema de coneixement de la llengua però sí "un treball important a fer en ús social". I ha aconsellat l'executiu que el camí per fomentar-lo no és "imposar ni obligar", sinó "convidar i afavorir": "Aquí és on necessitem un consens i on cal descarregar políticament l'ús de la llengua".
Imatge principal: El primer secretari del PSC, Salvador Illa/ ACN
