El ministre de Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts, Félix Bolaños, ha carregat aquest dissabte contra el Partit Popular perquè "no li importa no complir la Constitució i desprestigiar a la justícia" per no facilitar la renovació del Consell General del Poder Judicial (CGPJ) i li ha demanat que faci "una oposició constructiva". En un acte d'homenatge pel 98è aniversari de la defunció de Pablo Iglesias Posse, fundador del PSOE i de la Unió General de Treballadors (UGT), Bolaños ha criticat que el PP exerceix una "oposició destructiva sempre, oposició constructiva mai".

Reforma de l'article 49 de la Constitució

Així mateix, el ministre ha continuat les seves crítiques als populars per la negativa del principal partit de l'oposició a asseure's en una taula de treball, tal com va proposar el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, per discutir altres temes com el model de finançament de l'Estat de Benestar, així com el de les comunitats autònomes i la modificació de la paraula "disminuïts" de l'article 49 de la Constitució espanyola per adaptar-lo a les persones amb discapacitat.

El bloqueig del Consell General del Poder Judicial ha centrat la major part de la seva intervenció, i és que Bolaños ha assenyalat que el servei públic de la justícia "estigui cada vegada més deteriorat" a conseqüència del "bloqueig antidemocràtic" del PP. De fet, ha remarcat que la seva responsabilitat com a ministre de Justícia és "exactament la contrària: que es compleixi la Constitució, que els jutges i magistrats i tots els professionals de la justícia puguin treballar amb mitjans adequats i, a més, sense cap ingerència". "Necessitem una justícia que recuperi la normalitat institucional, que funcioni com un rellotge amb agilitat, i per això necessitem pactar amb el principal partit de l'oposició; els emplaço al fet que facin una oposició constructiva", ha reblat Bolaños que ha subratllat que "els queden quatre anys de legislatura, se'ls faran llarguíssims".

Com es reforma el CGPJ?

El Consell General del Poder Judicial és el màxim òrgan de govern dels jutges i ja fa cinc anys que està prorrogat. Per poder renovar-lo, el PP i el PSOE s'han de posar d'acord, ja que es necessiten tres cinquenes parts del Congrés i del Senat. La Constitució estableix que el CGPJ s'ha de renovar cada cinc anys i està format per 20 vocals, que inclou el president del Tribunal Suprem, que també encapçala el CPGJ. La Carta Magna indica que els juristes seran nomenats per les Corts: quatre del Congrés i quatre del Senat. Pel que fa als 12 restants, la Constitució indica que els nomenaments aniran en funció de la llei orgànica vigent. El PSOE va aprovar el 1985 que aquests 12 jutges també els nomenen les dues cambres partint d'una llista de 50 candidats que faciliten els mateixos jutges

La Comissió Europea ha expressat la seva preocupació durant els últims anys en repetides ocasions i, per això, proposa que es reformi tan aviat com sigui possible el CGPJ amb l'actual sistema, per després canviar-lo. El que vol la Comissió és que el Congrés modifiqui la llei orgànica del 1985 per tal que els 12 jutges siguin escollits per la carrera judicial i no pels parlaments.