El Govern ha assumit la gestió del servei de Rodalies de Lleida, que actualment està sota la responsabilitat de Renfe i passarà a Ferrocarrils de la Generalitat. Així ho ha anunciat el vicepresident, Jordi Puigneró, que ha insistit que aquesta ha de ser la legislatura del traspàs i millora de les Rodalies de tota Catalunya. Segons Puigneró, el Govern ha assumit la gestió de la infraestructura de Lleida perquè està habilitat per fer-ho i perquè pot assumir la magnitud d'aquest servei, que representa només el 10% del total de Rodalies.

"Estem demostrant la nostra voluntat d'assumir la totalitat de la gestió de Rodalies de Catalunya, perquè quan presta l'Estat i Renfe aquest servei és molt millorable", ha advertit el vicepresident que ha insistit repetidament a reclamar a l'Estat el traspàs efectiu de la infraestructura i no un "traspàs de fireta" com es va fer, segons el seu parer, el 2009.

 

Precisament amb aquell acord del 2009, el Govern va obtenir la responsabilitat de decidir l'operador de les línies ferroviàries, i és en funció d'aquesta competència que avui el Consell Executiu ha decidit passar la gestió que fins ara tenia Renfe a Ferrocarrils de la Generalitat.

Més freqüència i trens nous

Puigneró ha explicat que el primer objectiu serà millorar la qualitat del fins ara servei regional de Lleida. Ha anunciat que es doblarà la freqüència de pas en les línies a Manresa i a Cervera, que passaran, respectivament, de sis a dotze viatges i de 3 a 5, i que se substituiran els trens antics, per la qual cosa el Govern ha autoritzat en la reunió d'avui la despesa pluriennal per a l'adquisició de quatre trens elèctrics i el seu manteniment per un període de 15 anys. En concret, ha detallat que les noves unitats de trens estan valorades en 44 milions i el manteniment en 21 milions, i que les noves línies estaran en funcionament el 2024, segons les previsions.

Segons el conseller, el Govern haurà d'avançar els recursos de la inversió, però reclamarà a l'Estat el corresponent finançament. 

Pel que fa els treballadors que fins ara operaven en aquesta línia hauran d'optar per continuar amb Renfe en algun altre tram en què actuï aquest operador o bé hauran d'optar a treballar per a Ferrocarrils de la Generalitat.

Puigneró, que ha fet aquest anunci en la roda de premsa posterior a la reunió del Consell Executiu, ha insistit repetidament a reclamar el traspàs íntegre de Rodalies al Govern de la Generalitat, i ha titllat d'excusa de mal pagador l'argument de la ministra d'Infraestructures, Raquel Sánchez, en el sentit que es tracta d'un servei que afecta el conjunt de l'Estat. Ha assegurat que no és cert, que per la major part de les línies només passen trens que tenen origen i final a Catalunya. "Si no volen fer el traspàs efectius de Rodalies que ho diguin", ha exigit. En qualsevol cas, ha rebutjat un traspàs parcial i ha reclamat el traspàs total de vies i catenàries.

 

A la imatge principal un tren de rodalies de Renfe / Carlos Baglietto

T'ha fet servei aquest article? Per seguir garantint una informació compromesa, valenta i rigorosa, necessitem el teu suport. La nostra independència també depèn de tu.
Subscriu-te a ElNacional.cat