L’eurodiputada i secretària general del Partit Popular Europeu, Dolors Montserrat, ha esclatat aquest diumenge contra Pedro Sánchez i contra l'independentisme, a qui acusa de "xantatge" al president del govern espanyol pels compromisos que aquest ha assolit amb Esquerra Republicana per aprovar la condonació del deute del Fons de Liquiditat Autonòmica (FLA) a Catalunya, que signifiquen 17.104 milions d'euros. La condonació del deute, que també beneficiarà a les altres autonomies amb un total de 83.252 milions d'euros, es tracta d'un dels compromisos més urgents de l'Executiu de Sánchez per aquest nou curs, segons van admetre fonts del Ministeri d'Hisenda a ElNacional.cat. Tot i això, Montserrat veu aquest moviment dels socialistes com "una altra amnistia comptable al separatisme".
En una atenció als mitjans des de Granollers, l’eurodiputada del PP ha defensat la necessitat de millorar el finançament autonòmic de totes les comunitats amb un "diàleg constructiu i sincer". D’altra banda, ha criticat que es dugui a terme una quitança d’aquesta mena mentre els governs "asfixien a impostos" els espanyols. En aquest sentit, ha assenyalat que "el govern de Sánchez i el govern d'Illa ens tenen asfixiats a impostos i ara pretenen que aquesta quitança la paguem amb les butxaques de tots i cada un dels catalans i la resta dels espanyols".
La condonació del deute és un compromís assolit entre el PSOE i ERC el novembre del 2023 i, per això, el líder dels republicans, Oriol Junqueras, assegurava aquesta setmana que no serà cap moneda de canvi per aprovar els pressupostos generals de l’Estat del 2026, com sí que ho seria el finançament singular per a Catalunya, una altra de les carpetes que el govern espanyol haurà d'abordar per aquest inici de curs. Segons va informar Esquerra, el govern de Sánchez aprovarà a principis de setembre la condonació del deute del FLA amb l’objectiu que a finals d’any el Congrés dels Diputats hi doni llum verda.
Montserrat també crítica Sánchez per la gestió dels incendis: "ell és l'incompetent"
A banda de la condonació del deute, Montserrat també ha parlat de la gestió dels incendis que han deixat milers d'hectàrees cremades a l'oest de la Península, un dels temes que ha servit per atiar baralla política entre PSOE i PP. En aquest sentit, l'eurodiputada popular ha assegurat que el govern espanyol "no ha fet els deures" en prevenció d’incendis i que, segons el Tribunal de Comptes Europeu, Portugal i Grècia inverteixen gairebé el doble que Espanya en prevenció i gestió forestal, ha dit. Montserrat ha afegit textualment que s'han acabat els enganys de Sánchez contra les autonomies i que Europa diu a Sánchez que "ell és l'incompetent". Per això, ha reclamat als socialistes que convoquin eleccions anticipades. "A Sánchez se li acaben les vacances, però també el manual de resistència i, per tant, el que ha de fer un govern incapaç i incompetent és convocar eleccions", ha insistit.