La CUP ha presentat aquest divendres una ofensiva dirigida contra els pisos turístics il·legals i l'especulació immobiliària per fer front a la "situació d'emergència social i territorial provocada per la turistificació", com han fet saber en un comunicat. En paraules de la portaveu de la formació anticapitalista, Su Moreno, "el moment que vivim de massificació i turistificació s’ha convertit en insostenible". Per això, han creat una pàgina web amb una bústia anònima on la ciutadania de tots els Països Catalans pot denunciar els pisos turístics il·legals que tingui localitzats al seu entorn. Així mateix, la formació presentarà mocions al Parlament de Catalunya i als ajuntaments per posar fi a l'augment de pisos turístics il·legals.

Una pàgina web per posar denúncies anònimes

La pàgina web habilitada per la CUP recull totes les llicències turístiques aprovades en un mapa, on es poden localitzar amb el carrer i el número. D'aquesta manera, indica la formació, la població pot comprovar si els pisos turístics que té "identificats a l'escala del seu pis" tenen llicència, i si no és el cas, pot denunciar-los anònimament des de la bústia habilitada al mateix portal web. Des de la CUP diuen que la bústia pretén ser "una eina útil davant la inacció de les administracions públiques". Ara mateix la web 'denunciahabitatgesturistics.cat' té comptabilitzades 278.384 llicències turístiques i 211.373 habitatges d'ús turístic.

Des de la CUP es comprometen a fer un seguiment de les denúncies i, les que quedin dins de Catalunya, tramitar-les legalment a través de l'Agència Tributària de Catalunya. Laure Vega, diputada de la CUP al Parlament, ha dit en una declaració que "en aquest país molta gent té por perquè no sap si podrà pagar el lloguer mentre hi ha rendistes lucrant-se amb l'especulació de l'habitatge", i per això la diputada considera que és hora que "la por la passin els rendistes i no els treballadors". En referència a la crisi provocada per la turistificació, la diputada també ha afirmat que "el model de monocultiu turístic comporta la precarització del mercat laboral, la dificultat d’accés a un habitatge digne, l’expulsió dels veïns i les veïnes de les seves ciutats i la substitució de la llengua i la cultura pròpies".

Mocions als ajuntaments i al Parlament

Pel que fa a les mocions que han anunciat, des de la CUP han fet saber que en l'àmbit municipal recolliran qüestions com ara: la creació d'una casella anònima per denunciar pisos turístics il·legals sense llicència; o la convocatòria de la Junta de Seguretat Local per ordenar les policies municipals a inspeccionar els possibles pisos turístics il·legals; o instar el Govern a crear un cos d'inspectors per identificar i sancionar els pisos sense llicència. En el cas que el municipi no hagi aprovat cap moratòria per l'atorgament de llicències d'HUT, les mocions incorporaran un quart punt per demanar-la.

Segons la diputada Vega, "és hora que les institucions actuïn amb fermesa contra l’especulació turística. És hora que les eines de control i inspecció serveixin per protegir els veïns i veïnes i no per perseguir la pobresa". Per això mateix, des de la CUP, presentaran aquestes mocions perquè consideren imprescindible "el paper de les institucions per recuperar el control sobre l'ús de l'habitatge".