La ministra de Defensa, María Dolores de Cospedal, ha comunicat avui als familiars de les víctimes de l'accident del Iakovlev 42 que el seu departament seguirà el dictamen del Consell d'Estat, encara que no sigui vinculant per a l'Executiu. La ministra s'ha reunit amb l'associació que agrupa les víctimes del sinistre, que va tenir lloc a Turquia el 2003 i en el qual van morir 62 militars espanyols que tornaven de l'Afganistan, i li ha transmès la seva màxima disposició a col·laborar en les seves peticions.

En la trobada, Cospedal ha escoltat les reflexions dels familiars i els ha transmès el seu suport i el "compromís infrangible amb el record i la memòria de les víctimes per part del Ministeri de Defensa, del Govern, i de tota la societat espanyola". La reunió amb l'associació de familiars del Iac i els seus advocats ha durat, segons Defensa, hora i mitja i ha transcorregut en un clima de "cordialitat i franquesa".

El Ministeri destaca que, amb independència que els tribunals van determinar al seu dia que Defensa "no va tenir responsabilitat civil o penal" en l'accident aeri, el dictamen sí que declara la responsabilitat patrimonial de l'Estat, indemnitzacions que ja van ser sufragades. No obstant això, el dictamen assenyala també que el reconeixement d'aquesta responsabilitat patrimonial de l'administració pública "no està associat a l'afirmació de la concurrència d'actuacions subjectives generadores de qualsevol tipus de culpa".

És a dir, que la responsabilitat patrimonial de l'Estat no requereix més requisit que el dany s'hagi produït en relació amb les seves funcions però sense que hagi de portar aparellada "il·licitud, culpa o negligència". D'aquesta manera, el Consell d'Estat admet, com ja ho va fer l'Audiència Nacional, l'arxivament definitiu del procediment penal obert contra sis comandaments militars per un delicte d'imprudència amb resultat de mort.

Tanmateix i davant la tesi que la responsabilitat del sinistre va ser exclusivament de l'agència de l'OTAN amb la qual Defensa havia acordat delegar la gestió dels transports de tropes, NAMSA, el dictamen entén que el procediment exigia a l'Estat l'obligació de comprovar i inspeccionar l'activitat dels seus contractistes, i més en activitats de risc. Es refereix a l'existència de "fets" anteriors al sinistre que haurien permès a l'administració ponderar l'"especial risc" que es presentava en aquest tipus de transport de les tropes.