El Ministeri d'Universitats ha publicat unes recomanacions per al pròxim curs en el que proposa que cada universitat calculi els coeficients d'ocupació de cada una de les activitats docents i investigadores per veure si es poden donar de forma presencial o "online".

En el seu informe "Recomendaciones del Ministerio de Universidades a la comunidad universitaria para adaptar el curso universitario 2020-2021 a una presencialidad adaptada", donat a conèixer aquest dijous, suggereix unes pautes que "han de servir simplement com a orientació per a la comunitat universitària per al desenvolupament de la seva activitat en el període de la crida 'nova normalitat' durant el qual l'amenaça de la Covid-19 segueix vigent".

Per calcular els coeficients d'ocupació teòrics, el departament del ministre Manuel Castells proposa dividir el nombre d'estudiants matriculats en una activitat per la capacitat de la instal·lació tenint en compte la separació d'1,5 metres entre els ocupants. I s'hauria de treure el coeficient real, dividint el nombre d'alumnes matriculats per la capacitat real de les instal·lacions.

Si el càlcul del coeficient d'ocupació real és superior al coeficient d'ocupació teòric, "l'activitat no podrà desenvolupar-se de forma presencial en la seva totalitat i les universitats haurien de prendre les mesures pertinents perquè es pugui dur a terme de forma 'online'".

Si el càlcul del coeficient d'ocupació real és inferior al coeficient d'ocupació teòric, "l'activitat podrà desenvolupar-se de forma presencial garantint-se totes les mesures de distanciament social i higiene que estiguin vigents a l'inici del curs 2020-21".

Universitats reconeix "l'escassetat de recursos docents a curt termini", pel que no considera convenient doblar les classes per grups per mantenir la presencialitat, perquè això implicaria "una sobrecàrrega insuportable per al cos docent".

A més, aconsella que totes les mesures de "presencialitat adaptada" es facin públiques anteriorment a l'obertura del període de matriculació a cada universitat.

D'altra banda, cada universitat, en col·laboració amb la seva administració educativa, establirà abans del començament del curs un pla de contingència que permeti, en cas que la situació sanitària així ho requereixi, "un canvi massiu i immediat a un sistema de docència 'online'".

Els esmentats plans de contingència han d'incloure plans de formació per al professorat en l'ensenyament a distància, adaptació dels sistemes d'avaluació i establiment d'horaris per a tutories, seminaris.

Castells és conscient que totes aquestes mesures requereixen així mateix una "estratègia de digitalització reforçada del sistema universitari tant per a les possibles situacions d'emergència com per a una flexibilització de les modalitats d'ensenyament", amb millora de l'equipament informàtic i xarxes telemàtiques de les universitats o una capacitació del professorat en l'ús de la comunicació digital.

"Hem d'evitar que ens sorprengui de nou qualsevol circumstància que interfereixi en el normal desenvolupament de l'activitat universitària", s'argumenta al document.

Des d'Universitats s'insta d'altra banda que es consulti amb els docents, investigadors, estudiants i personal d'administració i de serveis, així com amb els seus representants, en el procés d'adaptació de l'activitat universitària en el període de "nova normalitat".

A totes aquestes consideracions del Ministeri d'Universitats, s'afegeix el document elaborat juntament amb el Ministeri de Sanitat amb les mesures de prevenció i higiene davant la Covid-19 per a centres universitaris en el curs 2020-21.

Principals mesures a tenir en compte:

  • Mantenir una distància d'almenys 1,5 metres entre les persones en tots els espais del centre universitari.
  • Assegurar el subministrament de material d'ús higienicopreventiu mentre funcionin els centres, reposant-ho quan sigui necessari.
  • El centre comptarà amb màscares quirúrgiques per utilitzar en el cas que algú iniciï símptomes.
  • Disposar als accessos al centre, aules i lavabos de dispensadors amb preparats de base alcohòlica perquè puguin fer higiene de mans, almenys a l'entrar i sortir del centre i les aules, i sempre que sigui precís.
  • Fomentar el transport actiu com caminar o la bicicleta. Per a això seria d'utilitat habilitar prou espais d'aparcaments per a bicicletes.
  • Col·locar alertes visuals a l'entrada al centre per advertir als assistents que no accedeixin al mateix si tenen símptomes compatibles amb la Covid-19, estan en aïllament o en quarantena.
  • A l'entrada, aules i lavabos, han d'estar disponibles cartells informatius sobre la distància interpersonal, higiene de mans i higiene respiratòria.
  • Prevenció personal: higiene de mans durant almenys 40 segons amb aigua i sabó o amb gel hidroalcohòlic; cobrir-se el nas i la boca amb un mocador en tossir i esternudar o fer servir la part interna del colze per no contaminar les mans. Evitar tocar-se ulls, nas i boca.
  • Es recomana l'ús de màscara higiènica, a poder ser reutilitzable, a totes les persones que accedeixin al centre i sempre que no es pugui assegurar una distància d'almenys 1,5 metres en tots els espais. L'ús de guants no és recomanable de forma general, però sí en les tasques de neteja.
  • No podran accedir al centre persones amb símptomes compatibles amb la Covid-19.
  • Cada centre disposarà d'un protocol de neteja, desinfecció i ventilació, un Pla de Contingència i almenys una persona responsable referent per als aspectes relacionats amb la Covid-19.
  • Ajustaments en l'organització per evitar el risc de coincidència massiva de persones en els diferents espais.
  • Fomentar la continuïtat del teletreball per a activitats que no requereixin necessàriament presencialitat del treballador.
  • Control i organització d'accessos i circulació de persones al centre. Els esdeveniments en els quals hi hagi prevista l'assistència de públic hauran d'assegurar la distància interpersonal i el nombre de persones establerta en la normativa vigent.
  • Disminuir la concurrència de persones en tots els espais. Es reestructurarà la disposició de les aules, laboratoris, espais de passada, pràctiques i tutoria, així com dels espais comuns per garantir la distància.
  • Quan les avaluacions s'hagin de realitzar de forma presencial se seguiran les mateixes recomanacions.
  • Les reunions del professorat es realitzaran preferentment mitjançant mètodes no presencials.
  • En les pràctiques acadèmiques externes se seguiran les mesures de prevenció establertes per les entitats col·laboradores, tals com empreses, institucions i entitats públiques i privades.
  • Els intercanvis internacionals es realitzaran segons les recomanacions i legislació vigent.
  • La celebració de congressos, trobades, reunions, conferències i esdeveniments es realitzaran segons la legislació vigent.
  • Oferir suport psicosocial que tingui en compte també la prevenció de l'estigma i la discriminació de l'alumnat i de tot el personal del centre educatiu que hagin pogut estar exposats al virus o puguin infectar-se en un futur, així com la promoció d'estratègies d'autocura.
  • Quan una persona presenti símptomes se l'acompanyarà a una sala separada d'ús individual, triada prèviament. Es facilitarà una màscara i es contactarà immediatament amb el telèfon habilitat.