El Consell de la República ha anunciat aquest dissabte que crearà el Fons Nacional Català, amb el qual pretén exercir la "sobirania financera" al marge de l'estat espanyol. Així ho va anunciar aquest divendres el seu president, Jordi Domingo, durant una conferència a Prada, a la Catalunya Nord, en el marc de la Universitat Catalana d'Estiu (UCE) i n'ha informat aquest dissabte l'organisme a través d'un comunicat. Segons Domingo, aquest Fons Nacional Català "ha de ser una estructura de país per canalitzar recursos econòmics fora de l'abast de l'estat espanyol", a qui que ha acusat de "destruir sistemàticament qualsevol iniciativa catalana que suposi una sobirania real".
Concretament, Domingo va denunciar que el 2024 Catalunya va patir un espoli fiscal "rècord" de 25.655 milions d'euros. El que representa l'equivalent al 8,1% del PIB català, segons dades de l'Idescat. "Aquest drenatge sistemàtic de recursos ens condemna a una dependència estructural i ens impedeix desplegar les polítiques que el país necessita", ha afirmat. El president del Consell de la República també ha insistit en el fet que l'estat espanyol "es troba en un procés de descomposició institucional, econòmica i democràtica".
«L'espoli fiscal és de 25.655 milions, que suposa aproximadament el 8,1% del nostre PIB (si prenem en consideració les dades publicades per l’IDESCAT, corresponents al 2024).»@JordiDomingoGM a la UCE pic.twitter.com/sdWkE467yB
— Consell de la República Catalana (@ConsellRep) August 22, 2025
Domingo fa una crida a la unitat de l'independentisme i a "recuperar la confiança"
Domingo ha afegit que el setembre l'organisme presentarà noves iniciatives d'internacionalització i ha defensat que el Consell de la República "és l’única institució que deriva directament del referèndum del Primer d’Octubre i de la Declaració d’Independència del 27 d’octubre del 2017". Per aquest motiu, va remarcar que “el mandat és viu i legítim, i el repte col·lectiu és fer-lo efectiu”, va fer una crida a "recuperar la confiança, la cooperació i l'orgull nacional", així com a la unitat de l'independentisme.
«Necessitem recuperar la confiança i la voluntat de cooperar entre uns i altres. Ens cal un discurs hegemònic i guanyador ple d’esperança i horitzons oberts.»@JordiDomingoGM a la UCE pic.twitter.com/L1wqr0NBAw
— Consell de la República Catalana (@ConsellRep) August 22, 2025
Des del mes de febrer passat, el Consell de la República -organisme creat l'any 2017- està presidit per Jordi Domingo, advocat de professió, i que va prendre el relleu de Carles Puigdemont al capdavant, en imposar-se a les eleccions internes a l'exconseller i eurodiputat electe de Junts, Toni Comín.