L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha anunciat un pla de recuperació i desenvolupament del perímetre del delta del Llobregat. Colau ha apuntat que es tracta d’un projecte transversal, que comptarà amb una trentena d’intervencions que es desenvoluparan durant els propers deu anys. L’objectiu del pla, que té un pressupost de 1.500 milions d’euros i que es finançarà a mitges amb capital públic i privat, és aconseguir que la vessant metropolitana del delta del Llobregat s’integri plenament a la ciutat.

En una conferència al Col·legi de Periodistes, en què l’alcaldessa ha fet balanç d’aquest últim any, Colau ha avançat algunes de les actuacions. Per exemple, l’ampliació de Mercabarna, la connexió ferroviària del port de Barcelona, l’arribada del Metro i l’impuls de la L9 i la L10, la construcció de 12.000 habitatges on hi podrien viure unes 30.000 persones, la creació d'una plataforma de sòl industrial dedicada a pimes i l'economia social o la creació d'un pas per la muntanya de Montjuïc per connectar el delta del Llobregat amb la ciutat amb corredors verds.

La ciutat metropolitana

Aquest pla Delta 2 es podria convertir en el projecte de referència del pas de Colau per l’Ajuntament de Barcelona i és la segona fase d’un projecte per enfortir l’articulació urbana de la ciutat i superar la idea que els rius Besòs i Llobregat són fronteres; “cal obrir-se a articular la ciutat metropolitana”, ha afirmat Colau; “Cal canviar la perspectiva per veure Barcelona com una ciutat de dos rius”.   

Ha assegurat que és un pla ambiciós però realista que implica reforçar la dimensió metropolitana treballant amb els ajuntaments implicats -ha citat el Prat de Llobregat i l'Hospitalet de Llobregat- i també amb la Generalitat i el Govern central i altres institucions i infraestructures , com el Port, l'Aeroport, Mercabarna i el Consorci de la Zona Franca de Barcelona.

"L'horitzó és fer un segon Pla Delta del Llobregat", ha assenyalat Colau, que ha recordat que l'assumpte ja es va tractar en mandats anteriors -el primer es va impulsar en la dècada de 1980 centrat en les infraestructures- i que el pla també inclourà una gran operació d'habitatge projectat a la zona de la Marina.

Aquesta àrea té una superfície equivalent a unes 40 illes de l'Eixample, i podrien situar-se més de 5.160 habitatges protegits, altres 5.700 lliures i unes 1.000 dotacionals, amb capacitat per acollir 30.000 habitants: "Pensant en tota la ciutadania que volem que es quedi a Barcelona, creiem que treballar amb molta cura el projecte d'habitatge de la Marina és una oportunitat que no podem deixar perdre ", ha defensat.

Pla de Barris

El pla Delta 2 arriba després de l’impuls del Pla de Barris i de les actuacions a la zona del Besòs. Pel que fa al Pla de Barris, Colau ha afirmat que al mes d’abril tots els projectes vinculats a aquest pla de transformació social d’àrees deprimides de la ciutat, estaran en execució.

El Pla de Barris té un pressupost de 150 milions d'euros. Colau s’ha congratulat d’haver aconseguit tirar endavant les reformes amb un “gran consens al territori i polític”.  

Turisme

Una de les qüestions que més fa suar a l'equip de Colau i Barcelona En Comú és la regulació del turisme. En aquest sentit, l'alcaldessa no ha posat en dubte que els grups municipals arribaran a un acord al voltant del Pla d'Ordenació de l'Allotjament Turístic, que és l'eina que ha de permetre regular la qüestió. 

"Volem que els pactes siguin el més amplis possibles", ha dit per després afegir que, amb el tema del turisme, "ens hi va el model de ciutat: és una prioritat arribar a un acord sobre aquesta qüestió".