L'últim informe de l'UCO sobre el cas Cerdán que s'ha conegut aquest dimarts revela que l'aleshores ministre de Transports, José Luis Ábalos, i el secretari d'Organització del PSOE, Santos Cerdán, van mediar l'any 2019 perquè el govern del Marroc adjudiques una obra milionària a Acciona. Per fer-ho, l'exsecretari d'organització va enviar a Koldo García, assessor del ministre, el número de telèfon de dos ministres marroquins, i li va recomanar contactar “amb l'1” (el president del govern espanyol, Pedro Sánchez), aprofitant que aquells dies, el desembre de 2018, estava al país. Així consta en l'últim informe remès per la Unitat Central Operativa (UCO) de la Guàrdia Civil a l'instructor del cas Koldo al Tribunal Suprem, Leopoldo Puente, en el marc de les seves indagacions sobre la presumpta trama de manipulació d'obra pública a canvi de comissions per la qual estan investigats Santos Cerdán, José Luis Ábalos i Koldo García, a més de diversos empresaris de la construcció, entre ells dos exdirectius d'Acciona. En aquest, l'UCO apunta al fet que la trama per manegar l'adjudicació d'obra pública va tenir “expansió internacional”.
L'informe, al qual ha tingut accés ElNacional.cat, exposa que “més enllà” dels tres projectes rellevants per a la causa que van ser adjudicats a la Unió Temporal d'Empreses (UTE) formada per Acciona i Servinabar —mercantil de la qual Cerdán seria propietari al 45%—, aquesta relació entre les dues companyies, “durant l'etapa ministerial d'Ábalos i Koldo també va tenir expansió internacional”. L'informe mostra que Cerdán va arribar fins i tot a viatjar al Marroc amb Ábalos tot i no ser membre del govern espanyol —era secretari d'Organització Territorial del PSOE— en un viatge oficial per reunir-se amb representants de l'executiu marroquí.
Santos ordena a Koldo que l'incloguin en el viatge al Marroc
El 28 de desembre del 2018, Cerdán envia a Koldo els contactes telefònics de dos ministres marroquins: el ministre d'Equipaments i Transports, Abldekader Amara, i el ministre d'Energia, Mines i Medi Ambient, Aziz Rebbah. Cerdán informa Koldo que aquest últim era “de plena confiança”. El mateix dia, l'empresari Antxón Alonso, propietari de Servinabar juntament amb Cerdán, s'autoenvia un missatge amb el nom Aziz Rebbah, el d'aquest mateix ministre. L'endemà, 29 de desembre, Ábalos informa Koldo que el dia 2 —que podria ser el de gener de 2019, afegeix l'UCO— havia de viatjar a Kenitra per “veure un projecte de port industrial”. “Aquest és el projecte d'Acciona?”, va preguntar el llavors ministre, obtenint resposta afirmativa. “Sí, estic parlant amb Santos”, completa Ábalos.
Ábalos va tornar del Marroc el 3 de gener, i tenia previst tornar-hi a viatjar a finals de mes. Cerdán va demanar a Koldo l'agenda del ministre amb vista a aquesta nova visita. “Ok, cap. A l'ordre”, va respondre García. Després de comprovar que Ábalos tenia agendat reunir-se amb els dos ministres marroquins, Cerdán va demanar a Koldo que es coordinés amb “Cèlia, la seva secretària” per sumar-se al viatge. “Dijous vaig al Marroc amb vosaltres”, va escriure Cerdán a García el 21 de gener d'aquell any. Per a l'UCO és “destacable” que Santos Cerdán, “sense formar part del Govern espanyol i únicament ostentant el càrrec de secretari de Coordinació Territorial del PSOE en aquell moment, es mostrés tan interessat per la consecució d'aquest, arribant fins i tot a ordenar-li a Koldo ser inclòs en la delegació del MITMA (Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana) que va viatjar a finals de gener de 2019”.
Acciona volia negociar directament l'adjudicació
Aquell mateix dia, 21 de gener de 2019, Antxón Alonso es va autoenviar quatre missatges sobre el projecte que Acciona pretenia escometre a Kenitra (un missatge de text i tres arxius). Un d'aquests arxius era “un protocol per a regular la negociació directa del Projecte del Port”, que Acciona va enviar al ministeri de Transports marroquí el setembre de 2018 i que, el gener de 2019, no havia rebut resposta. Els investigadors indiquen que la normativa marroquina permet que l'estat adjudiqui “mitjançant un procés de negociació directa”, les obres amb inversions superiors als 60 milions d'euros, en lloc de la contractació mitjançant concurs públic. Acciona va presentar al govern marroquí una oferta superior als 60 milions per al disseny, el finançament, la construcció, el manteniment i l'operació total o parcial del Port de Kenitra.
Només dos dies abans que tingués lloc la visita oficial al Marroc, Acciona i Servinabar van signar un memoràndum d'entesa per al projecte, dinàmica idèntica a la seguida en altres casos i pels quals l'UCO sospita que l'empresa vinculada a Cerdán s'emportava el 2% dels projectes. Finalment, el viatge es va produir entre el 25 i el 26 de gener del 2019 i el Ministeri de Transports va emetre una nota de premsa recollint que, entre els objectius, estava “afavorir la participació d'empreses del Grupo Fomento i privades espanyoles en els projectes que s'estan duent a terme al país veí”, incloent-hi una reunió amb “el ministre d'Energia i alcalde de Kenitra Aziz Rabbah, amb el qual es tractarà el projecte del nou port de Kenitra i la participació d'empreses espanyoles”.
Un any més tard, en seguien parlant
Durant els mesos següents al viatge, segueixen apareixent mencions al projecte del port de Kenitra en els dispositius mòbils intervinguts per la Guàrdia Civil. El 9 d'abril d'aquell any, Koldo transmet a Ábalos informació sobre dos projectes: el Pont del Centenari de Sevilla, amb el qual Cerdán estava “obsesionat”, i un assumpte del Marroc, el futur del qual no es valorava de forma suficient, segons apunten els investigadors. L'UCO recalca també que a la presumpta trama hi havia preocupació perquè el projecte de Kenitra no prosperava. “Marroc, se'ls està pressionant des d'aquí”, deia Alonso al responsable d'Acciona Manuel José García —també imputat en la causa— el 10 de desembre del 2019.