El diputat de Junts per Catalunya, Joan Canadell, ha carregat a Twitter contra la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, per "penjar-se la medalla" amb l'aixecament de barreres dels peatges a diverses carreteres catalanes, com ara l'AP-2 o l'AP-7. En aquesta línia, el també expresident de la Cambra de Comerç de Barcelona ha replicat amb contundència la ministra amb la frase "vergonya de polítics" i afirma en la piulada que "després de construir milers de quilòmetres de vies de franc a la resta de l'Estat i rescatar les de Madrid, ara es pengen una medalla perquè s'ha acabat la concessió com si fos gestió seva".

Paral·lelament, el també empresari ha aprofitat per recordar a la màxima responsable del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i al govern espanyol que "teniu un deute històric de 45.000 milions d'euros que negociarem quan ens independitzem".

Captura: Piulada de Joan Canadell.

Raquel Sánchez treu pit de la gestió de l'executiu central

En un acte el dimarts al peatge de la Roca del Vallès, la ministra Raquel Sánchez va voler subratllar i recalcar la decisió del govern espanyol sobre la fi dels peatges: "Es compleix un compromís adquirit el 2018 i som el primer govern que no prorroga els peatges". També va destacar que Catalunya està lliure de peatges en matèria de la xarxa de carreteres de l'Estat, però que en canvi això no passa en aquelles vies que són competència de la Generalitat.

Amb aquesta mesura, Raquel Sánchez va indicar que Catalunya ja no és la comunitat autònoma amb més quilòmetres de peatge de l'estat, el que considerava que era un "greuge comparatiu amb la resta del territori".

D'altra banda, cal recordar, però, que aquest aixecament de barreres no suposa la desaparició de l'esquema de pagar per circular. Per a la ministra de Transports, "no té sentit que el manteniment vagi a càrrec dels pressupostos de l'Estat". En aquest sentit, va expressar que el pagament es recuperarà, però que serà un "sistema públic, just i homogeni territorialment, que no causi greuges i diferències entre territoris". Paral·lelament, sobre aquest nou model, Raquel Sánchez sosté que "en cap cas serà assimilable ni tindrà res a veure amb la idea de peatge tal com es coneix".

Més tard, al seu perfil de Twitter, l'exalcaldessa de Gavà celebrava que aquest aixecament de barreres suposa "l'alliberament de 477 quilòmetres d'autopista que suposaran un estalvi de més de 700 milions d'euros per als usuaris".

Puigneró exigeix el rescat dels peatges catalans

Pocs minuts després de les declaracions de la ministra Sánchez, el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, va instar el govern espanyol a rescatar els "peatges que queden a Catalunya" per compensar "l'espoli" que han patit els catalans, segons va expressar, durant dècades per l'ús d'aquestes vies d'alta capacitat. En aquest sentit, el també responsable de Polítiques Digitals i Territori va defensar que aquesta seria una "fórmula justa i solidària" i va explicar que, de fet, això ja ho va fer l'executiu central amb les radials de Madrid. De fet, Puigneró va indicar que el cost d'aquest rescat dels peatges catalans seria menys de la meitat del que va suposar l'operació referent a aquestes infraestructures madrilenyes.

Paral·lelament, el vicepresident Jordi Puigneró també va interpel·lar Raquel Sánchez, ministra de Transports, per tal que l'Estat traspassi "immediatament" a la Generalitat les autopistes de titularitat estatal.

Aquest mateix dimecres, Puigneró ja ha rebut resposta de Raquel Sánchez, que diu que "ha de ser conscient de les seves responsabilitats i competències. No es pot, per una banda, estar tot el dia demanant competències per la Generalitat i quan les exerceix, les té i és responsable d'aquestes autopistes i peatges que només resten a Catalunya, demanar l'auxili de l'Estat per rescatar-les i que aquest assumeixi la factura d'aquest cost", en declaracions a Aquí Cuní de SER Catalunya.

Per a més inri, la ministra catalana de Transports ha asseverat que "el que ha de fer el Govern de la Generalitat és aplicar el mateix criteri amb les seves autopistes: recuperar-les i alliberar als catalans i catalanes del pagament. El que no es pot és estar situat permanentment en el discurs de la queixa i l'espoli".

 

Imatge principal: Joan Canadell, als passadissos del Parlament de Catalunya. ACN.